21 września w Ożarowie Mazowieckim odbyła się jubileuszowa X konferencja Fresh Market – czyli spotkanie dostawców i kupców owoców, warzyw i kwiatów. Uczestniczyło w niej 220 firm z 11 państw a także kupcy reprezentujący polskie i zagraniczne sieci handlowe.
W tym roku dostawcy mogli porozmawiać z kupcami z ukraińskiej sieci ATB, białoruskiej Bielmarket, czeskiej Brnenka, rosyjskich Magnit i Wiktoria, litewskiej Maxima oraz działających na polskim rynku sieci: Auchan, Avita, Biedronka, Carrefour, Dino, Intermarche, Kaufland, Makro, Top Market, Piotr i Paweł, Stokrotka, Topaz, Fresh market i Żabka.
Jubileuszowa edycja była okazją do podsumowań zmian jakie zaszły na polskim rynku owoców i warzyw przez ostatnie dziesięć lat. Uczestniczący w konferencji Krzysztof Karpa, wiceprezes zarządu WR-SRH Bronisze, mówił o tym, że rynek hurtowy w Broniszach wprowadził dwie marki, które mają pomóc promować produkty pod kątem ich pochodzenia. Pierwsza z nich to marka premium „Z Bronisz” dedykowana grupom producentów owoców i warzyw, druga – „Owoce z Mazowsza” to propozycja dla małych lokalnych producentów. Obecnie na rynku hurtowym zarejestrowanych jest 8500 producentów owoców i warzyw, w tym kilkadziesiąt grup producentów.
Ostatnie 10 lat to czas specjalizacji – podkreślał K. Karpa. – Teraz odświeżamy formułę rynku hurtowego, wzmacniamy ją marketingiem i promocją. Wracamy do korzeni i w sposób nowoczesny reaktywujemy nasze działania. Prowadzimy dwa nowe projekty partnerskie dla dystrybutorów.
Jak mówił wiceprezes WR-SRH Bronisze, tradycyjny rynek hurtowy zapewnia bogatszą ofertę konsumentowi poprzez warzywniaki i małe sklepy spożywcze niż sieci handlowe. Daje szanse dostawcom by trafiać do konsumenta nie tyko przez supermarkety i dyskonty. Jest to ważny element w zaspokajaniu potrzeb konsumenta na różnorodne towary. Musimy o tym pamiętać, gdyż polskim rynkiem zainteresowani są producenci z innych krajów. Jeśli konsument nie znajdzie oczekiwanego produktu w ofercie krajowej, to sięgnie po towar importowany. Warto zwrócić uwagę jaki postęp zrobili ostatnio Turcy czy Mołdawianie którzy konkurują m.in. z dostawcami włoskimi.
Jeśli chodzi o zmiany w preferencjach konsumenckich to widać, że nauczyliśmy się jeść świeże warzywa i owoce przez cały rok. Społeczeństwo staje się coraz bardzie zamożne, i chce lepiej i zdrowiej żyć, a więc będzie w koszyku zakupowym konsumentów coraz więcej owoców i warzyw. Odeszliśmy od warzyw „ciężkich” na rzecz „lekkich” jak np. sałat. Tempo zmian jest zaskakujące i ważne, aby producenci i dystrybutorzy nadążali za nimi. Musimy dotrzymać im kroku, inaczej nie będziemy na tym rynku funkcjonować, gdyż ktoś inny nas zastąpi – zaznaczył K. Karpa.
Ta strona używa plików Cookie. Klikając "Zgoda", zgadzasz się na wykorzystanie wszystkich plików Cookie. Szczegółowych wyborów możesz dokonać w sekcji ustawienia.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
__cf_bm
1 hour
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
_GRECAPTCHA
6 months
Google Recaptcha service sets this cookie to identify bots to protect the website against malicious spam attacks.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category.
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
CookieYes sets this cookie to record the default button state of the corresponding category and the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
PHPSESSID
session
This cookie is native to PHP applications. The cookie stores and identifies a user's unique session ID to manage user sessions on the website. The cookie is a session cookie and will be deleted when all the browser windows are closed.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
lang
6 months
LinkedIn sets this cookie to remember a user's language setting.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
_fbp
3 months
Facebook sets this cookie to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising after visiting the website.
_ga
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to calculate visitor, session and campaign data and track site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognise unique visitors.
_ga_*
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to store and count page views.
_gat_gtag_UA_*
1 minute
Google Analytics sets this cookie to store a unique user ID.
_gid
1 day
Google Analytics sets this cookie to store information on how visitors use a website while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the collected data includes the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Czas przechowywania
Opis
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements by tracking user behaviour across the web, on sites with Facebook pixel or Facebook social plugin.
gr83p_59db3877322f17e6c0092c106bdf75dd
2 months
Getresponse sets this cookie to collect information through the website’s pop-up questionnaires and messengering for marketing purposes.
IDE
1 year 24 days 1 minute
Google DoubleClick IDE cookies store information about how the user uses the website to present them with relevant ads according to the user profile.
test_cookie
16 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
ttwid
1 year
Tiktok sets this cookie to keep track of user authentication and session information.
VISITOR_INFO1_LIVE
6 months
YouTube sets this cookie to measure bandwidth, determining whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
Youtube sets this cookie to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the user's video preferences using embedded YouTube videos.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.