Borówka ma wiele przewag, ale jej uprawa jest bardzo wymagająca. Polacy odkrywają borówkę, ale nie wiedzą, że od założenia plantacji do pierwszego zbioru mija 5-6 lat. Nie kojarzą rolnika-plantatora borówki, co to jest za człowiek, jak produkuje. Jak szybko kolejne pokolenie polskich plantatorów nauczyło się korzystać z doświadczenia pionierów i wiedzy ekspertów. Przed nami czas, w którym chcemy opowiedzieć konsumentom o tym jak produkujemy i że na świecie panuje moda na polską borówkę.
– Najtrudniejsze w tej chwili jest przede wszystkim pokonanie przymrozków. Na które nie mamy wpływu – czyli pogoda. Wymagająca jest pielęgnacja. Trudny jest zbiór, bo wymaga pracy ręcznej. Zapylanie jest ciężkie, bo borówka kwitnie w warunkach niekorzystnych dla działania pszczół – mówi Damian Pawliński z Koppert Polska.
Borówka okiem bankowców
– Jest to towar bardzo dobry, zdrowy, to ludzie o tym wiedzą. Natomiast nie wiedzą jak ten produkt powstaje, czy to jest produkt z zagranicy czy z Polski. Często myślą, że jest to produkt, który przychodzi do nas z zagranicy. Mało tego, wiemy też od naszych klientów, że zachód wybiera nasz produkt – mówi Paweł Pintwała, Ekspert ds. Agro z Bank BGŻ BNP Paribas.
– To jest nasza główna zaleta, że ten owoc jest produkowany naturalnie. Nie jest zbierany mechanicznie, każda jagódka jest zbierana osobno, tego możemy doświadczyć. Ale tak jak powiedziałem z punktu widzenia bankowego wiemy, że to nie jest prosta produkcja, że to nie jest produkcja pędzona (na nawozach), jest to produkcja można powiedzieć w 100% ekologiczna – dodaje Paweł Pintwała.
Borówka w świadomości konsumenckiej
– Borówka w świadomości konsumenckiej to jest owoc drogi, może taki odrobinę ekskluzywny, i myślę że to też powinno się zmienić. Bo borówka jest normalnym owocem od wielu, wielu lat uprawianym w Polsce. Zresztą z powodzeniem i myślę, że powinniśmy się przebijać bardziej do świadomości żeby pokazywać że nie tylko truskawka i malina, a także borówka ma swoje bardzo duże miejsce na naszym rynku – mówi Aneta Koter z Gospodarstwa Ogrodniczego Koter.
– Uprawiamy blisko natury, z pasją i szacunkiem dla przyrody. Promujemy w środowisku współpracę i wymianę doświadczeń. Nasza borówka jest owocem przyszłości, owocem XXI wieku. Eksperci są zgodni, powinna być w diecie każdego. Podbiła serca konsumentów i rankingi najzdrowszych owoców na całym świecie. Sukces polskich producentów jest duży i naprawdę możemy być z niego dumni – mówi Katarzyna Grzegrzółka-Parafiniuk, plantatorka, Przewodnicząca Zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki.
Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Lato z borówkami”.