„Serce dla producentów” to akcja niemieckiej sieci netto, dzięki której konsumenci wspierają również sadowników. Sieć zobowiązała się również do uczciwych cen.
Niemieccy sadownicy współpracujący z siecią dyskontów Netto otrzymują 10 eurocentów z każdego sprzedanego opakowania jabłek, które jest oznaczone logiem akcji „serce dla producenta”. Konsumenci mogą wybrać do swojego koszyka takie produkty, płacąc dodatkowe 10 eurocentów, mając świadomość, że wspierają tym samym krajowych producentów. W efekcie tylko w 2019 roku do niemieckich rolników, w tym sadowników, trafiło niemal 3 miliony euro.
Za produkty, które są objęte inicjatywą klienci płacą 10 eurocentów więcej. Cała kwota trafia do rolników. Sieć Netto w ten sposób wspiera krajowe rolnictwo i zobowiązuje się do uczciwych cen. W skład produktów, które biorą udział w akcji wchodzą: warzywa, owoce, nabiał, wyroby mięsne i wędliniarskie.
Niestety, to na co zwraca uwagę wielu przedstawicieli naszej branży, polscy dostawcy w większości nie mogą liczyć na partnerskie relacje. Ceny są zazwyczaj odgórnie narzucane przez sieci. Tego mechanizmu nie sposób nazwać współpracą, szczególnie w przypadku dostawców płodów rolnych.
W Polsce z podobną inicjatywą raczej się nie spotkamy. Większa część rynku w handlu detalicznym jest oligopolem kilku zagranicznych podmiotów. Nie sposób zatem wymagać od nich wspierania naszego rolnictwa. Mniejsze Polskie sieci handlowe być może nie mają funduszy na rozpoczęcie takich inicjatyw, bądź rozwój i konkurencja są dla nich obecnie bardziej priorytetowymi zadaniami.
Źródło: netto-online.de