Statystycznie jabłka w sklepach drożeją, niestety, nie w hurcie

ceny jabłek

Jabłka i banany często są w naszym kraju porównywane. Analizy pokazują, że w ujęciu rocznym jabłka drożeją, a banany tanieją. Niestety trend wzrostowy nie dotyczy w porównywalnym stopniu sadowników.

Przebadano ponad 2000 tysiące akcji rabatowych w sieciach handlowych od stycznia do października tego i ubiegłego roku. Okazuje się, że banany staniały o 4%, natomiast jabłka zdrożały o ponad 46%. W tym okresie (rok do roku) banany staniały średnio z 3,75 na 3,60 zł/kg. Z kolei jabłka zdrożały z 1,97 na 2,88 zł/kg.

Analitycy nie wzięli pod uwagę dwóch kluczowych kwestii z punktu widzenia sadowników. Otóż na niższe średnie ceny jabłek w 2019 roku znaczący wpływ miały tanie jabłka wyprodukowane w 2018 roku. Równie duży wpływ na zawyżenie średniej ceny w 2020 roku miały wpływ niezwykle wysokie (i rzadkie) ceny z  maja, czerwca i lipca.

Tak czy inaczej najważniejszy wniosek dotyczy jesieni 2019 w porównaniu z jesienią 2020. Ceny detaliczne w 2019 roku były niższe od tych z tego roku. Pomimo tego sadownicy otrzymywali wyższe ceny sprzedając jabłka grupom producenckim. W tym roku ma miejsce sytuacja nie wygląda już dobrze.

O ile ceny detaliczne są wyższe i stabilne, to wzrostów nie widać w przypadku cen hurtowych. Porównując ceny po jakich sadownicy sprzedają obecnie jabłka widać spadki w stosunku rok do roku. Zarówno w październiku, jak również w listopadzie każda z odmian jest najczęściej od 20 do 30 groszy tańsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Niezwykle ciekawie prezentuje się analiza samych promocji. Okazuje się, że w ogólnej liczbie promocji w sklepach, jabłka są 67% częściej promowane niż banany. W przypadku gazetek promocyjnych jest odwrotnie. Zdaniem ekspertów wspieranie sprzedaży krajowych towarów jest w dobie pandemii bardzo pozytywnie oceniane przez konsumentów.

Powodów jest kilka. Jak przyznają eksperci, pandemia zdecydowanie pozytywnie wpłynęła na popyt na jabłka. Można je stosunkowo łatwo umyć i zdezynfekować. Ponadto dłużej przechowywać. Tego zdania są również konsumenci. W przypadku bananów należy zaznaczyć, że podaż na świecie jest wyjątkowo duża, a ceny najniższe od 10 lat.

 

Analizę wykonali eksperci z agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland oraz Grupy BLIX.

Źródło: Money.pl

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Wpisz swoje imię
Wpisz treść komentarza

Polityka Prywatności