Na przykładzie yello®

    redakcja „Truskawka, malina, jagody” i „Hasło Ogrodnicze”

    W Południowym Tyrolu współpraca sadowników z podmiotami zajmującymi się sprzedażą owoców oraz z jednostkami naukowo-badawczymi przynosi wiele korzyści. Zyskują wszyscy, a – jak podkreślali prelegenci konferencji prasowej „yello® – the color of taste” (z ang. „żółty – kolor smaku”), która towarzyszyła targom Interpoma odbywającym się 24–26 listopada 2016 r. w Bolzano – innowacje napędzają dobrą passę sadownictwa. Hitem tegorocznego sezonu jest nowa odmiana o żółtych owocach – ‘Shinano Gold’.

    Atrakcyjne, żółte

    W poszukiwaniu nowości odmianowych Tyrolczycy zwiedzają cały świat. Tamtejsi sadownicy i instytucje zajmujące się marketingiem i sprzedażą jabłek chcą swoim klientom zapewnić coraz to nowe doznania. Zupełną innowacją jest yello® – marka opracowana dla jabłek o gładkiej, żółtej skórce (fot. 1). Po raz pierwszy światu została zaprezentowana w Bolzano (Włochy) podczas konferencji prasowej towarzyszącej targom Interpoma 2016.

    Na przykładzie yello®
    FOT. 1. Owoce yello®

    Marka ta została opracowana dla jabłek ‘Shinano Gold’. Podkreśla ich charakterystyczną barwę skórki i odróżnia od innych, obecnych już na rynku marek. Również grafika na opakowaniach nawiązuje nieco do dalekowschodniej czcionki i kroju pisma. Odmiana ‘Shinano Gold’ pochodzi z Nagano w Japonii, gdzie została znaleziona i opisana w 1993 r. Jest krzyżówką odmian ‘Golden Delicious’ i ‘Senshu’ (w linii rodzicielskiej jest także ‘Fuji oraz inne japońskie odmiany). Zainteresowanie wzbudził przede wszystkim wygląd owoców. Ich skórka jest gładka, alabastrowa, o intensywnie żółtej barwie (całkowicie innej niż u jabłek ‘Golden Delicious’). Owoce tej odmiany nie mają tendencji do ordzawiania się. Miąższ jest chrupiący, soczysty, słodki (14–15° Brix). Zbiór w warunkach Południowego Tyrolu przypada dwa tygodnie po ‘Golden Delicious’, z tym że w wypadku ‘Shinano Gold’ jędrność jabłek w chwili zbioru wynosi 7–8 kg/cm2 – przekazał Markus Bradlwarter, dyrektor centrum innowacji odmianowych z Południowego Tyrolu (SK Südtirol).

    Z obserwacji prowadzonych w tyrolskich sadach, w których pierwsze drzewa ‘Shinano Gold’ posadzono w 2005 r. wynika, że uprawa tej odmiany wymaga wiedzy i zaangażowania sadownika. Wzrost drzewa jest średnio silny, kwitnienie późne, co zmniejsza ryzyko przemarzania kwiatów. Dobremu wybarwieniu się owoców sprzyja uprawa na wysokości 400–800 m n.p.m. Wówczas uzyskuje się także odpowiedni kształt owoców i optymalny, charakterystyczny dla odmiany smak. W latach 2017 i 2018 w Górnej Adydze posadzonych zostanie 150 tys. drzewek ‘Shinano Gold’.

    Centrum sadownicze Europy

    Arnold Schuler, odpowiedzialny za rolnictwo w prowincji Bolzano, poinformował natomiast, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu Tyrolczycy nie byli gotowi do eksportu produkowanych w swoich sadach jabłek, a dziś są jednym z głównych graczy na międzynarodowym rynku. Nawet w produkcji jabłek ekologicznych mogą pochwalić się, że połowa produkcji włoskiej (co stanowi 10% europejskiej) jest usytuowana w tym rejonie. W produkcję sadowniczą zaangażowane są całe rodziny, a gospodarstwa są przekazywane z pokolenia na pokolenie. Jako jeden z czynników, które doprowadziły do sukcesu widocznego w Południowym Tyrolu, A. Schuler wymienił też sprawnie działające kooperatywy, czyli jednostki zajmujące się zbytem owoców. To dzięki współpracy sadowników z tymi podmiotami możliwy jest tak dynamiczny rozwój sadownictwa, a także wprowadzanie innowacji. Indywidualny sadownik nie jest w stanie podążać za pojawiającymi się nowościami, samodzielnie testować ich w swoim sadzie i oceniać możliwości rynkowych odmian. Prelegent podkreślił, jak ważne jest współdziałanie wszystkich ogniw łańcucha, szczególnie przy wyborze nowej odmiany do komercyjnych nasadzeń. W stacji badawczej w Laimburgu oceniane są nowości, a na podstawie obserwacji w sadach doświadczalnych zlokalizowanych w różnych częściach kraju jednostka daje sadownikom wskazówki dotyczące ich uprawy. Niezmiernie ważne jest poszukiwanie nowych, innowacyjnych odmian, które będą sprawdzały się w produkcji w warunkach lokalnych, ale z drugiej strony – przyciągną uwagę konsumentów – podkreślił A. Schuler.
    Uczestniczący w spotkaniu japoński ekspert z Departamentu Rolnictwa, Tomihiro Kitahara, podkreślił, że dzięki współpracy z Południowym Tyrolem wyhodowana w Nagano odmiana zdobędzie popularność nie tylko w Japonii lecz także w innych krajach. Wprawdzie w kraju pochodzenia jest dobrze znana i rozpoznawalna, ale Japończycy chętnie podzielą się swoim skarbem z innymi nacjami. Dziś mogę podziękować Kurthowi Weithowi za to, że podczas wizyty w sadach doświadczalnych Nagano Fruit Expert zwrócił uwagę na owoce o słonecznie żółtej skórce i zainteresował się testowaniem ‘Shinano Gold’ w Europie (…), gratuluję wszystkim, którzy zdecydowali się posadzić tę odmianę w swoich sadach. Oferowana jest pod marką yello®, a przygotowana kampania marketingowa z pewnością pozwoli konsumentom poznać jej walory – podkreślał T. Kitahara.

    Innowacje to motor napędowy…

    …produkcji sadowniczej, co szczególnie akcentował podczas konferencji prasowej Georg Kössler, prezes konsorcjum VOG. W Południowym Tyrolu, w rejonie sadowniczym Górna Adyga, jesteśmy bardzo blisko rynku, znamy go dobrze i wiemy, czego oczekują konsumenci. Aby odnieść sukces i kontynuować współpracę z odbiorcami, musimy szukać nowych odmian. Tak było właśnie w przypadku odmiany ‘Shinano Gold’. To duże osiągnięcie w kontaktach międzynarodowych – informował G. Kössler. Ponieważ odmiana ta jest dobrze znana na rynku japońskim, chcemy także tam ją eksportować. Jest to zatem szansa na zwiększenie wolumenu eksportu na dalekie rynki. Jesteśmy przekonani, że owoce te spełniają oczekiwania tamtejszych konsumentów pod względem smaku i jędrności – kontynuował przedstawiciel VOG. Z testów odmiany ‘Shinano Gold’ w warunkach Południowego Tyrolu wynika, że jabłka te bardzo dobrze się przechowują i są przydatne do transportu na dalekie odległości. Ponadto w obrocie zachowują swoje cechy, w tym jędrność i barwę skórki. Pozostają atrakcyjne dla konsumenta.

    Możliwość rozwoju na nowych rynkach docelowych podkreślał też Gerhard Dichgans, dyrektor konsorcjum VOG. Dzięki jabłkom yello® mamy niepowtarzalną szansę zaistnieć w zupełnie nowym segmencie, jakim są owoce o żółtej skórce. Dotychczas pozycję tę od lat zajmowała odmiana ‘Golden Delicious’. Nową odmianą chcemy zainteresować odbiorców w innych krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii i w Niemczech, gdzie z jabłek o jasnej skórce znany jest jedynie ‘Golden Delicious’ – informował prelegent.
    Przed wprowadzeniem do uprawy i na rynek marki yello® przeprowadzono testy konsumenckie, aby poznać opinię na temat tych owoców. Istniały bowiem obawy, że żółta skórka będzie kojarzona z owocami przejrzałymi i mało jędrnymi. Dziś jednak – jak podkreślał G. Dichgans – jesteśmy praktycznie pewni sukcesu yello®. Pierwsze owoce pod koniec listopada ub.r. trafiły do supermarketów w Mediolanie.

    Licencja na produkcję i sprzedaż owoców pod marką yello® obejmuje wszystkie kraje europejskie oraz basenu Morza Śródziemnego i należy do konsorcjum VOG i Vi.P.

    • fot. 1–3 D. Łabanowska-Bury