W Berlinie: handel, kierunki, innowacje

    redakcja „Hasła Ogrodniczego” i „Truskawka, Malina, Jagody”

    Fruit Logistica to najważniejsze targi branży owocowo-warzywnej tak dla oferentów, jak i dla kupujących. Jest to bowiem niepowtarzalna okazja dla tych pierwszych do pokazania, a dla drugich – do obejrzenia najnowszej oferty produktowej i poznania bieżących trendów na światowych rynkach. Targi Fruit Logistica odbywają się co roku, a tegoroczna, 23. edycja, miała miejsce 4–6 lutego. Ich organizatorem jest Messe Berlin GmbH, a partnerem – Fruchthandel Magazine.

    [envira-gallery id=”39693″]

    Produkcja i konsumpcja

    Według AMI (Agricultural Information Service Market) z siedzibą w Bonn (Niemcy), serwisu informacyjnego badającego rynki rolne, w ciągu ostatnich kilku lat obserwuje się stabilny wzrost wielkości produkcji owoców i warzyw na świecie. W 2014 r. we wszystkich badanych krajach wyprodukowano łącznie ok. 970 milionów ton warzyw (bez melonów) oraz ok. 820 milionów ton owoców (z melonami).

    W ub.r. produkcja owoców w krajach Unii Europejskiej była na podobnym poziomie jak w 2013 r. – osiągnęła nieco poniżej 38 milionów ton, podczas gdy produkcja warzyw w 2014 r. przewyższyła tę sprzed roku o 4%, aby osiągnąć wielkość 63 milionów ton.

    Agencja AMI, na przykładzie Niemiec, oceniła konsumpcję świeżych owoców i warzyw na 155,7 kg na gospodarstwo domowe rocznie. W 2014 r. każde z nich kupiło średnio 85,4 kg owoców, o 2% mniej niż przed rokiem, wydając na nie także o 5% mniej (153,56 euro). Najwyższa sprzedaż w Niemczech jest notowana dla jabłek, bananów i pomarańczy, ale jedynie cena bananów pozostała w 2014 r. na podobnym poziomie jak rok wcześniej, a jabłek i pomarańczy obniżyła się. Gruszki były jednymi z nielicznych świeżych owoców, których cena w ub.r. wzrosła w stosunku do notowań z lat poprzednich.

    Targi – rosną liczby

    Unia Europejska, pomimo znacznej produkcji niektórych gatunków owoców i warzyw, wciąż pozostaje ich dużym importerem. Zwiększa się zapotrzebowanie konsumentów na większość produktów dostępnych poza lokalnym sezonem, a ponadto z roku na rok zmieniają się także gusta europejskich nabywców – na sklepowych półkach szukają oni albo zupełnie nowych produktów (fot. 1) albo innych od dotychczas dostępnych odmian owoców czy warzyw. Takich propozycji nie brakowało na tegorocznych targach.

    W tym roku, jak podaje organizator, liczba odwiedzających berlińskie targi w stosunku do roku ubiegłego wzrosła o 3 tysiące osób i wyniosła 65 tys. Uczestnicy reprezentowali 130 krajów. Swoją ofertę przedstawiło aż 2785 firm (w 2014 r. – 2630) z 83 krajów (90% wystawców spoza Niemiec). Tak wysoki udział międzynarodowych delegacji był niepowtarzalną szansą na wymianę spostrzeżeń, informacji i dyskusję.

    Uczestnicy imprezy przez trzy dni mogli w 30 halach zapoznać się z najbogatszym asortymentem produktów i usług z całego globu, poznać najnowsze technologie produkcji, konserwacji i przetwarzania świeżych owoców oraz warzyw. Stoiska oferowały bowiem nie tylko produkty świeże, lecz także maszyny i technologie pozwalające na wydłużenie ich trwałości, przygotowanie do obrotu handlowego, jak i sprzęt niezbędny do przetwórstwa (m.in. maszyny do obierania, krojenia czy tłoczenia soków). Berlińskie targi były bez wątpienia szansą na poznanie nowinek dotyczących m.in. opakowań, etykiet oraz marketingu. A ten ostatni jest w dzisiejszych czasach nieodzownym elementem obrotu żywnością.

    Partner targów: Portugalia

    Krajem-partnerem tegorocznych targów była Portugalia, a najwięksi eksporterzy z tego państwa prezentowali swoją ofertę na ponad 600 m². Kraj ten chciał pokazać się potencjalnym międzynarodowym klientom jako dostawca najwyższej jakości produktów. Tylko w ubiegłym roku produkcja owoców i warzyw w Portugalii osiągnęła wartość 2,6 miliardów euro, stale rośnie też eksport dóbr: na przełomie ostatnich trzech lat wzrósł o 26%, a w 2013 r. jego wartość osiągnęła 983 miliony euro.

    Reprezentacja Polski

    Targi Fruit Logistica także dla polskich firm i grup producentów są szansą na zaprezentowanie swojej oferty. Na większości polskich stoisk królowały jabłka, ale były także borówki (m.in. firmy SunBerry, Polskie Jagody, Blueamber, BalticBerry), truskawki i maliny (Agronom Berries) i… koncentrat z czarnej porzeczki (w targach po raz pierwszy udział wzięli przedstawiciele BWB Podlasie z Siemiatycz). Wiele firm handlowych i grup/organizacji uczestniczy w targach już kolejny raz jak np. PPHU Activ/OP Fruit Family Sp. z o.o. (fot. 2), GO Bialski Owoc Sp. z o.o., E.C.O. Grupa Sp. z o.o., Janfruit Sp. z o.o., Rajpol Sp. z o.o. czy Sun-Sad Sp. z o.o. Dla jednych jest to okazja do spotkania się z obecnymi kontrahentami w biznesie i omówienie strategii działania, dla innych – na nowe kontakty. Z punktu widzenia jednych i drugich udział w targach jest obowiązkowy.

    W tym toku większość polskich firm swoje stoiska miała w nowej części berlińskiej wystawy – Berlin City Cube. W centralnej jego części powstało większe niż przed rokiem Polskie Stoisko Narodowe (fot. 3). Zajęło ono ponad 560 m², a zaprezentowały się na nim 24 firmy z województw: mazowieckiego, lubelskiego, łódzkiego i kujawsko-pomorskiego. Pierwszego dnia targów uroczystego otwarcia i symbolicznego przecięcia wstęgi dokonali m.in. Janusz Styczek (zastępca Ambasadora RP w Berlinie), Mirosław Maliszewski (prezes Związku Sadowników RP), Marian Zalewski (członek zarządu TVP SA), Radosław Rybicki (dyrektor Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich), Sławomir Kędzierski (prezes Sun-Sad Sp. z o.o.) oraz Janusz Kawęczyński (prezes P.H.Elfruit).

    Kierunek – ekologia i wygoda

    W całej Europie rośnie świadomość konsumentów dotycząca bezpieczeństwa żywności. Widoczny jest trend w kierunku produkcji i spożywania produktów pochodzących już nie tylko z upraw integrowanych, lecz coraz częściej – ekologicznych. W tym roku podczas targów uruchomiono dla zwiedzających m.in. organiczną ścieżkę (ang. Organic Route). Podążając nią można było odwiedzić wystawców posiadających w ofercie produkty ekologiczne (pochodzenie potwierdzone certyfikatami). Tegoroczną nowością była także prezentacja produktów typu convenience. W tym sektorze swoją ofertę pokazało 250 firm.

    Za innowacyjność

    Podczas oficjalnego otwarcia targów dr Christian Göke, ich dyrektor, podkreślał, że w tym roku Fruit Logistica z niepodważalną pozycją platformy handlowej, umacnia swoją pozycję także jako platforma dla innowacji w międzynarodowym handlu produktami świeżymi. W tym roku do nagrody za innowacyjność – Fruit Logistica Innovation Award (FLIA) 2015 nominowanych zostało 10 firm:

    1. Aviv Flowers Packing House Ltd z Izraela za odmianę papai ‘Aurora’ (beznasienna, o niedużych owocach – fot. 4).
    2. Bakker Barendrecht (członek UNIVEG Group) z Holandii za „DIY fresh packs” – opakowania świeżych mieszanek owoców lub/i warzyw z dodatkami do przygotowania kreatywnych posiłków (fot. 5).
    3. Cabka Group GmbH z Niemiec za „Eye-Catcher” – system opakowań ułatwiający ekspozycję towarów na półce sklepowej (fot. 6). W systemie tym nie jest wymagana piramidalna aranżacja w punkcie handlowym, a owoce ułożone w skrzynkach są eksponowane w atrakcyjny sposób wpływający na zwiększenie ich sprzedaży (jak podaje przedstawiciel firmy – nawet o 15%).
    4. Atlas Pacific Engineering ze Stanów Zjednoczonych za „FC 15 Fruit Chunker” – kompaktową maszynę do krojenia ananasów i melonów, która automatycznie wykrywa ich wielkość.
    5. Polymer Logistics z Niemiec za „Holzdekor-RPC” – opakowania plastikowe wielokrotnego użytku imitujące drewniane skrzynki z ergonomicznymi uchwytami (fot. 7). Skrzynki te można składać na czas przechowywania i transportu. Są łatwe w utrzymaniu czystości i mogą podlegać recyklingowi.
    6. BelOrta z Belgii za ‘Lemoncherry’ – żółtą odmianę pomidorów w typie cherry.
    7. Holfeld Plastics Ltd. z Irlandii za „Low Carbon rPETeCo” – opakowanie wytworzone w 90% ze zużytych butelek plastiowych (fot. 8).
    8. Sunforest Co. Ltd. z Korei Południowej za przenośne urządzenia do „bezinwazyjnej” oceny jakości świeżych owoców: Sunforest H-100 (fot. 9). Mogą one być używane do mierzenia wartości Brix w owocach wciąż rosnących na drzewie – do pomiaru tym spektrofotometrem  nie jest wymagane ich zrywanie ani przecinanie (odbywa się w zakresie bliskiej podczerwieni). Celem jest uzyskanie informacji o zawartości w owocach cukru, suchej masy, barwy, co pozwala określić dojrzałość zbiorczą np. jabłek. Obecnie firma oferuje urządzenia do pomiarów parametrów jabłek i gruszek (H-100T), kiwi i mandarynek (H-100C) oraz pomarańczy (H-100F). Urządzenie waży zaledwie 400 g, może być indywidualnie kalibrowane.
    9. Regal’in Europe z Francji za „Regal’in™ Apple” – nową markę jabłek (fot. 10). Pod tą nazwą oferowane są dwie odmiany owoców: ‘Regalyou’ oraz ‘Regalstar’. Obydwie charakteryzują się pomarańczowo-czerwoną barwą skórki na całej powierzchni owocu, lekko słodkim, aromatycznym smakiem, o odpowiednim poziomie kwasowości. Miąższ jest kruchy i chrupiący. Oceny owoców uzyskane podczas prowadzonych dotychczas testów konsumenckich były wysokie. Owoce tych odmian dojrzewają we Francji w pierwszej dekadzie października. Drzewa plonują obficie, nie wykazują tendencji do przemiennego owocowania.
    10. Hepro GmbH z Niemiec za „UP-8000” – maszynę do obierania marchwi, ogórków, rzodkiewek i innych warzyw.

    Zwycięzcą tegorocznych FLIA, wybranym przez uczestników targów, została papaja ’Aurora’. Drugie miejsce w konkursie zdobyły pomidory koktajlowe ‘Lemoncherry’, a trzecie – opakowania „DIY Fresh Packs”.

    • fot. 1–10 D. Łabanowska-Bury