Innowacje i wartości prozdrowotne gatunku. Te dwa zagadnienia dominowały na pierwszej światowej konferencji aroniowej, która odbyła się 21 września w Małej Wsi koło Grójca.
W okresie pandemii COVID-19 wzrosło spożycie aronii wśród Polaków. Wynikało to z chęci budowania odporności. Trend ten utrzymuje się. Naukowcy, którzy wygłosili wykłady na konferencji potwierdzają wyjątkowe właściwości aronii. Duża zawartość antocyjanów i polifenoli sprawiają, że właściwości antyoksydacyjne owoców aronii są niezrównane. Co ciekawe są kilkunastokrotnie wyższe niż np. bananów.
Nie brakowało również zagadnień związanych z marketingiem i innowacyjnością. Zaawansowane technologie dają ogromne możliwości przetwórstwa, które odpowiada na potrzeby dzisiejszego rynku. Ekstrakty, tabletki witaminowe czy shoty to tylko niektóre odpowiedzi małych przetwórców na potrzeby dzisiejszego, zabieganego konsumenta.
W trakcie trwania kolejnych prezentacji i wykładów można było skosztować wielu z tych innowacji. Zainteresowaniem zaproszonych gości cieszyły się między innymi: aroniowa chałwa, aronie w czekoladzie, odpowiednik jagodowej Nutelli czy aroniowe żelki. Cukiernicze produkty premium są kolejną perspektywiczną niszą dla surowca, który produkujemy w Polsce przecież na ponad 14 tysiącach hektarów.
Zdaniem Pawła Eggerta o produkcji, przetwórstwie, marketingu i innowacjach na rynku aronii powinniśmy dyskutować właśnie w Polsce. Nasz kraj bowiem odpowiada za 75% globalnej produkcji tego gatunku. Słowa te znalazły potwierdzenie w organizacji wydarzenia Aronia Innovation Conference.