Wszyscy zastanawiają się, jak potoczy się dalej sezon truskawkowy. W tym momencie negatywne wieści płyną z Hiszpanii, ale w innych krajach sytuacja jest znacznie lepsza!
Serwis freshplaza.com przygotował przegląd sytuacji pod względem handlu truskawką
w poszczególnych krajach. W dobie epidemii koronawirusa w najgorszym położeniu są hiszpańscy producenci. W tym kraju podaż znacznie przewyższa popyt. Odwrotna sytuacja jest we Francji – obywatele odpowiedzieli na wezwanie rządu i wybierają lokalne produkty.
W Holandii truskawki sprzedają się dobrze. Ceny wahają się między 2,40 a 2, 80 euro za kilogram. Podobnie sytuacja wygląda w Belgii. Do tej pory sprzedaż szła dobrze, z tego samego powodu co we Francji – konsumenci wybierali krajowe owoce. Jednak na rynku pojawia się coraz więcej truskawek i niedługo rozpocznie się eksport na większą skalę, a to może być utrudnione ze względu na epidemię.
Niemcy także bez większych zmian w porównaniu do ubiegłego roku. Na niemieckim rynku jest dużo truskawki importowanej z Holandii i Belgii z tego względu, że tam koszty produkcji są niższe. Importowane owoce są znacznie tańsze niż niemieckie i konsumenci często wybierają te tańsze.
We Francji sytuacja dopiero niedawno zmieniła się na lepsze. Na początku epidemii koronawirusa konsumenci sięgali po inne produkty. Rząd wezwał jednak obywateli do wsparcia rolników i wybierania francuskich owoców, a także ograniczenia importu. Teraz popyt przewyższa podaż. Dodatkowo, zmniejszył się import truskawek z Hiszpanii, bo brakuje tam pracowników sezonowych do zbiorów.
We Włoszech także nie ma większych problemów w handlu truskawkami. Ceny wahają się od 2,50 do 2,50 eur/kg. Popyt jest dobry.
Najgorzej sytuacja wygląda właśnie w Hiszpanii. Są plantatorzy, którzy decydują się porzucać swoje plantacje. Podaż jest większa niż popyt. Konsumenci wybierają produkty
o dłuższej przydatności do spożycia, a poza tym nie ma wystarczającej liczby pracowników.
Jak widać, sytuacja wygląda różnie. Utrudnienia związane z koronawirusem nie muszą być jednoznaczne ze spadkiem popytu i niskimi cenami.
Źródło: freshplaza.com