Jagodowe Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej

Turniej zostanie rozegrany w piątek 15 czerwca w Nowej Wsi, w powiecie grójeckim. Zagrają 4 reprezentacje plantatorów: malin, truskawek, porzeczek i borówek – zespoły złożone z ludzi zawodowo związanych z produkcją owoców. Wszystko w ramach promocji owoców i aktywnego stylu życia.

Jagodowe Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej są częścią kampanii „LATO z BORÓWKAMI” realizowanej przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Kampania umożliwia kontynuację i rozszerzenie dotychczasowych działań promocyjnych, prowadzonych z inicjatywy plantatorów. Celem kampanii jest promocja spożycia i walorów zdrowotnych borówki. Wspólny projekt jest okazją do promowana współpracy i sukcesów polskich plantatorów.

– Niesamowita inicjatywa, która łączy i promuje to, co najlepsze – nasze wartości, sukcesy, smak i walory owoców. Mam ogromną nadzieję, że to początek nowoczesnego, pomysłowego promowania naszej dumy, jaką są polskie owoce jagodowe. Doceniam pomysł, jest w nim aktywność, wspólnota i świetna rozrywka – mówi Rafał Szmit, Prezes Organizacji Producentów FruVitaLand, kapitan reprezentacji producentów malin.
 
– Bez względu na rezultat, najważniejsza jest promocja polskich owoców, w tym owoców jagodowych. Jagodowe wygrały już w tym momencie. Reszta to tylko wspaniała zabawa wśród przyjaciół – mówi Albert Zwierzyński z firmy Doradca Jagodowy, członek ekipy polskiej truskawki.
 
– Chodzi o to by wygrywać, nie tylko grać. Mamy ku temu wszelkie atuty. Polacy są świadomi jakości rodzimych produktów, a polskie warzywa i owoce są znakomitej jakości. Nieskażone środowisko jest dziś naszym wielkim atutem, pozwala produkować żywność, która jest zdrowa i ma smak. Inicjatywa plantatorów borówki idzie krok dalej. Pokazuje jak wiele można zrobić razem, szukając wspólnych celów i umiejętnie się przy nich organizując. Samo zaufanie jakim obdarzyli się wszyscy jest wartością. Pokazuje też, że potrzeba nowych pomysłów – mówi Witold Boguta, Prezes Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. 
 
– Potrzeba nam pomysłów na wyrwane ludzi z pułapki truizmu. Warzywa i owoce są zdrowe, borówka jest bardzo zdrowa – wszyscy o tym wiemy, przez to samo stwierdzenie jest truizmem. To stwierdzenie prawdziwe, znane wszystkim, przez to już nie odkrywcze, zbyt mało angażujące. Kibicujemy integracji jagodowych, ale z tyłu głowy jest ten cel największy. Dać impuls wielu ludziom, by jedli więcej warzyw i owoców, bo bez tego nie wygramy. A przecież lubimy wygrywać – dodaje prezes Boguta.  
 
– Borówkarze wyznaczają nowe standardy w zakresie promocji w Polsce i za granicą. Szczególnie na rynku polskim może to stanowić wzór dla innych owoców, nie tylko jagodowych. Robią wrażenie producenci, ich energia i pomysły. W tym środowisku nie brakuje osób zaangażowanych. Najlepszego produktu nie da się wypromować bez ludzi. A jeśli są ludzie, i oni tworzą wizerunek owocu, robi to olbrzymie wrażenie. Teraz łączymy siły i wszyscy mamy w tym dużą przyjemność. Rzeczywiście wydaje się, że wszyscy wygraliśmy jeszcze przed pierwszym gwizdkiem” – mówi dr Piotr Baryła, Prezes Krajowego Stowarzyszenia Plantatorów Czarnych Porzeczek, w roli trenera reprezentacji czarnych porzeczek. 

Jak to robi Fundacja Promocji Polskiej Borówki?

– To co robi Fundacja, to jest świetny pomysł. Promować polską borówkę nie tylko w Polsce, ale też zagranicą. Coraz więcej ludzi dowiaduje się, o tym, że borówka jest zdrowa, że ma dużo zalet. To, że dużo ludzi dowiaduje się, że polscy producenci są wiodącymi producentami na świecie. Ta wiedza nie jest de facto bardzo popularna w Polsce – Tomasz Szydłowski, plantator z Małopolski.
 
– Powinniśmy podkreślać, i być dumni z tego, że produkujemy takie dobre i zdrowy produkt. I powinniśmy brać czynny udział w tej inicjatywie. Po co? Też po to by społeczność lokalna wiedziała, że może nabyć ten produkt od producenta, który jest z ich okolicy – dodaje Szydłowski.

Marka: Polska

 

– Myślę, że działania promocyjne powinny być prowadzone przez jedną jednostkę, fundację, zrzeszenie. Ponieważ pojedynczy plantator nie jest w stanie wypromować produkowanych przez siebie owoców. Musimy działać razem. Musimy wypracować sobie markę. Tą markę najpierw stworzyć, a później ją wypromować. Musimy za nią stać, jako producenci, tak, żeby każdy konsument gdziekolwiek na świecie się znajdzie i po naszą borówkę sięgnie, żeby wiedział, że za tą marką coś stoi. Że ona jest gwarancją jakości. Na pewno pojedynczy plantator, producent, dostawca, nie jest w stanie takiej marki stworzyć, ani zapewnić odpowiedniej ilości owoców dla dużych odbiorców zagranicznych. Uważam, że to co robi w tej chwili Fundacja w kierunku promocji borówki, jest jak najbardziej trafne i jak najbardziej popieram tą działalność – mówi Dorota Łabanowska-Bury – redaktor naczelna miesięcznika „Truskawka, malina, jagody”.
 
Reprezentacje
Reprezentację producentów porzeczek wystawia Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek. Stowarzyszenie reprezentuje branżę i promuje walory porzeczki. Polska jest największym na świecie jej producentem i najważniejszym eksportem. Odpowiada za 53% światowej produkcji czarnej porzeczki (dane International Blackcurrant Association).
 
Reprezentację producentów malin wystawia Lubelszczyzna. 75% krajowej produkcji malin pochodzi z plantacji w tym regionie, Lubelskie jest jednym w największych producentów malin na świecie. Polska długo była globalnym liderem. To owoc, w produkcji którego od lat należymy do światowej elity i którego udział w rynku spektakularnie rośnie. W Europie w ciągu 5 lat rynek owoców rósł o 1% rocznie, malin o 25%. Podobne zjawisko dotyczy całego niemal świata.
 
Truskawki są najważniejszym z grona czerwonych jagodowych, ich udział w łącznej europejskiej wymianie handlowej w tym segmencie wynosi 75%. Konsumpcja i sprzedaż truskawek są bardzo stabilne. Trenerem koordynatorem reprezentacji producentów truskawek jest Pan Adam Borzęcki. Drużyna pochodzi z regionu Czerwińska nad Wisłą, największego w Polsce zagłębia produkcji truskawek. Słynie on ponadto z najwcześniejszych truskawek, które rozpoczynają sezon na czerwone owoce. Mogą być „Czerwonym Koniem” tych rozgrywek. Zagrają w szczycie sezonu, z dewizą: najlepszą obroną jest atak!
 
Polska jest dziś jednym z największych producentów borówki na świecie. Jesteśmy jako kraj bardzo aktywni. Same Mistrzostwa są częścią przygotowań do „LATA z BORÓWKAMI”. 1 LIPCA to Dzień Polskiej Borówki i początek zborów. Już w lipcu polska borówka cieszyć będzie konsumentów w ponad 25 krajach na 4 kontynentach. Trenerem reprezentacji producentów borówek jest Paweł Wawryszczuk, kapitanem Radosław Niewęgłowski.
 

Program Mistrzostw:

  • 12:30   Uroczyste otwarcie, hymn, pamiątkowe zdjęcia i losowanie
  • 12:40   Mecze każdy z każdym, czyli 6 meczy, w systemie 2 x 5 minut
  • 13:50   Uroczyste zakończenie i pamiątkowe zdjęcia piłkarzy i kibiców
Miejsce

Boisko Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Nowej Wsi Adres: Nowa Wieś 70A, 05-660 Warka. GPS: 51.809456, 21.078969.

Źródło: Fundacja Promocji Polskiej Borówki

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here