Odmiany klubowe powoli, lecz stale zwiększają swój udział na zachodnich rynkach. Patrząc na dane z Włoch widzimy, że ich sprzedaż jest najbardziej opłacalna w momencie, kiedy sprzedawane są gotowych opakowaniach.
Temat odmian klubowych jest coraz częściej poruszany w polskiej branży sadowniczej. Trend bez wątpienia będzie przybierał na sile, chociaż jak na razie możemy mówić, że pojawiają się dopiero pierwsze jaskółki.
Włosi, którzy mają już wiele lat doświadczenia w sprzedaży „klubówek” zauważają, że rynek rośnie najszybciej w segmencie gotowych opakowań, a nie sprzedaży tych odmian luzem.
W przypadku gotowych opakowań (najczęściej 4 – 6 jabłek) udział odmian klubowych w rynku jest znacznie większy i rośnie szybciej. Jeśli chodzi o całkowitą wartość sprzedaży jabłek to odmiany klubowe w gotowych opakowaniach stanowią już 1/4 rynku. Ponadto w tym segmencie sama Pink Lady odpowiada za 2,6% sprzedaży. Ale niezmiennie nadal dominuje Golden Delicious.
Teoretycznie nie ma w tym nic dziwnego. Odmiany klubowe z punktu widzenia marketingu są reklamowane i sprzedawane jako produkt/marka, a nie jak „zwykłe jabłko”. Jednym z elementów takiej sprzedaży jest atrakcyjne opakowanie, które powinno wyróżniać taki produkt. Jak widać ma to odzwierciedlenie w badaniach rynku we Włoszech.
Jeśli chodzi o sprzedaż luzem to w tym wypadku także dominuje Golden Delicious. Odmiany klubowe stanowią 10% sprzedaży pod względem wartości. Oddzielnie wyszczególniona jest jedynie Pink Lady z udziałem w rynku na poziomie 1,1%.
Warto zwrócić uwagę na najistotniejszą kwestię. W przypadku odmian klubowych, procentowy udział w wartości sprzedaży jest większy niż procentowy udział w wolumenie sprzedaży. Dla standardowych odmian jest odwrotnie. To najlepsze potwierdzenie wyższych cen sprzedaży „klubówek”. Wykres poniżej przedstawia udział odmian klubowych na rynku w przypadku sprzedaży w gotowych opakowaniach. Po lewo udział w wartości, a po prawo udział w wolumenie sprzedaży w latach. Odmiany klubowe zakreślone jako MELE ALTRE.
źródło i grafika: italiafruit.net