Konsumenci w Polsce wciąż są nagminnie oszukiwani – wyniki kontroli IJHARS

jabłka market

Wczoraj prezes IJHARS zaprezentował wstępne wyniki kontroli jakości owoców i warzyw w marketach. Okazuje się, że aż 1/3 kontrolowanych partii jest nieprawidłowo oznakowana w zakresie kraju pochodzenia.

Inspekcja skontrolowała łącznie 69 sklepów detalicznych działających w ramach 10 sieci handlowych. Różnego rodzaju nieprawidłowości stwierdzono w 24 podmiotach (34,8 % skontrolowanych). Łącznie kontrolą objęto 415 partii świeżych owoców i warzyw, o masie 6825,89 kg, w tym 173 partie papryki o masie 1645,91 kg.

Najwięcej stwierdzonych w czasie kontroli nieprawidłowości dotyczyło znakowania. Były to między innymi: brak informacji o klasie jakości, błędnie wskazany kraj pochodzenia, brak informacji o odmianie w przypadku szczegółowych norm handlowych, brak informacji o kraju pochodzenia, wskazanie więcej niż jednego kraju pochodzenia na wywieszce, co mogło wprowadzać w błąd konsumentów, całkowity brak oznakowania opakowań, czy masa netto niezgodna z deklaracją.

Niemal co trzecia z zakwestionowanych partii świeżych owoców i warzyw była nieprawidłowo oznakowana w zakresie informacji o kraju pochodzenia.

Jeśli chodzi o ocenę jakości oferowanych warzyw i owoców to nieprawidłowości było znacznie mniej niż w przypadku znakowania. Wymagania jakościowe zakwestionowano jedynie w 11 partiach (2,7 %).

Kontrolę przeprowadzono we wszystkich 16 województwach. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami wobec podmiotów wprowadzających do obrotu ww. produkty niespełniające wymagań zastosowane zostaną sankcje przewidziane prawem.

źródło: www.gov.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here