Tylko większy eksport uniezależni sadowników i grupy od marketów

Gala w markecie

Przykłady Gali i Red Jonaprinca potwierdzają, że bez eksportu i dywersyfikacji w handlu sadownicy i dostawcy popadają w głęboką zależność od sieci marketów. Ich wpływ na ceny większości odmian jabłek jest obecnie niezaprzeczalny.

Ceny zakupu jabłek przez sieci handlowe były przez lata znane wyłącznie wąskiej grupie osób. Markety i ich dostawcy zasłaniali się tajemnicą handlową, a przeciętny sadownik nie wiedział, za jakie stawki są sprzedawane jego jabłka kolejnemu ogniwu w łańcuchu dostaw. Od niedawna ceny te monitorują analitycy z Ministerstwa Rolnictwa. Co więcej, są one regularnie publikowane.

Niżej przygotowaliśmy wykres, który przedstawia cenę zakupu Gali i Red Jonaprinca przez markety w Polsce. Na osi X przedstawiliśmy kolejno (symbolicznie) tygodnie od początku września do chwili obecnej. W przypadku obu odmian widzimy wyraźnie, że najniższe ceny obowiązywały w okresie największej podaży, czyli od połowy października do końca listopada. Jednak ceny zakupu Gali zaczęły rosnąć mniej więcej od połowy października. Stymulował to większy eksport na dalekie rynki, a nie ceny sprzedaży do krajowych marketów. Niemniej Gala nadal jest w mniejszości, jeśli chodzi o jabłka w marketach.

W przypadku Red Jonaprinca, a także Jonagoreda ceny skupu w przeciwieństwie do Gali, w znacznie większym stopniu zależą od cen sprzedaży do marketów. Przez wiele tygodni obowiązywała stawka 0,80 zł/kg po sortowaniu za jabłka od 75 do 90 mm. Ostatnie wzrosty na poziomie 10 – 20 groszy na kilogramie wynikają (jak widać na wykresie) z wyższy cen sprzedaży do marketów.

Wniosek, jaki możemy wyciągnąć z analizy cen zakupu (przez pośredników) przedstawionych odmian oraz cen ich zakupu przez markety to wpływ dużych sieci na rynek jabłek. Aktywny eksport, niezależnie od kierunku czy odmiany, daje tak naprawdę jedyną alternatywę w przypadku sprzedaży i nie uzależnia cen rynkowych od agresywnej polityki zakupowej marketów działających na polskim rynku niezależnie od ich kapitału.

ceny zakupu
Ceny zakupu jabłek przez sieci marketów. Źródło danych Zintegrowany System Rolniczej Informacji Rynkowej Ministerstwa Rolnictwa. Opracowanie własne.

2 KOMENTARZE

  1. To sadownik i grupy psują rynek…. Sadownik oddaje za grosze grupie, nie odbiera przemysłu, a grupa bierze bitke za 75-90. A czysty extra zysk robi na przerostach czyli suchym przemyśle za który płaci 20groszy dla producenta….całą prawda

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here