W porównaniu z ubiegłym sezonem wzrosły koszty produkcji i przygotowania jabłek do sprzedaży. Sadownicy, którzy realizują program dostaw lokalnych do największej sieci marketów w kraju, zwracają uwagę, że uzyskiwane przez nich ceny nie zmieniły się względem ubiegłego sezonu, co oznacza mniejszą opłacalność.
Sadownicy dostarczający jabłka bezpośrednio do sieci Biedronka zwracają uwagę, że dla nich ceny sprzedaży nie zmieniły się od ubiegłego sezonu. Natomiast w tym samym czasie znacząco zmieniły się (wzrosły) koszty produkcji. Poza tym, jak twierdzą nasi rozmówcy, zamówienia zgłaszane ze strony sieci są w tym sezonie wyraźnie mniejsze. Koszty transportu są po stronie sadowników. Wiadomym jest z czym wiąże się dostawa kilku palet na aucie zamiast pełnego ładunku.
Opisywany model dostaw miał zwiększać dochody producentów. Obecne ceny, jakie oferuje największa sieć marketów w kraju, po odliczeniu kosztów sortowania, opakowań i transportu są niemalże równe stawkom, jakie otrzymaliby dostawcy za swoje jabłka w lokalnych grupach producenckich…
Bezpośrednie dostawy owoców do sieci Biedronka były i nadal są aktywnie promowane przez sieć. Ten model handlu ma niewątpliwie szereg korzyści, np. krótszy łańcuch dostaw.
Jak informuje nas przedstawiciel sieci, pan Marcel Rogacewicz (starszy kupiec odpowiedzialny za ofertę owoców i warzyw w sieci Biedronka), mimo wszystko zainteresowanie współpracą z siecią wśród sadowników jest bardzo duże:
Sieć Biedronka konsekwentnie wzmacnia współpracę z polskimi lokalnymi producentami żywności i promuje w sprzedaży produkty pochodzące z takich źródeł. W 2021 roku współpracowaliśmy z 69 producentami lokalnymi dostarczającymi nam owoce i warzywa, w 2022 podpisaliśmy 82 nowe umowy w tym zakresie. Ogółem obecnie lokalne dostawy owoców i warzyw do sieci Biedronka realizuje ponad 150 producentów lokalnych.
W tym samym czasie liczba sadowników lokalnie dostarczających jabłka do sieci Biedronka wzrosła o ponad 100 proc. co jednoznacznie potwierdza, że warunki oferowane przez sieć Biedronka satysfakcjonują rosnącą liczbę dostawców. Jednocześnie należy pamiętać, że sieć Biedronka w trudnym czasie wysokiej presji inflacyjnej szczególnie dba o to, by zapewnić możliwie niskie ceny produktów oferowanych na co dzień swoim klientom.