Od listopada 2016 r. do maja 2017 r. dostarczyliśmy do Chin 1057 ton jabłek. Miały one łączną wartość 798 tys. euro. Jednak polskie jabłka nie spełniają wszystkich stawianych im oczekiwań.
Na swojej stronie WPHI (Wydział Promocji Handlu i Inwestycji) prezentuje wideo z wywiadem kierownika marki Rong Nie firmy Chongqing Jinguoyuan Trading, która importuje i dystrybuuje owoce w Chinach współpracując z Appolonią. Opisuje on jak konsumenci postrzegają polskie jabłka i radzi, jak postępować by zwiększyć ich sprzedaż w Państwie Środka.
Od zeszłego roku importujemy jabłka z Polski, zrobiliśmy wstępne rozeznanie tego rynku i osiągamy pozytywne rezultaty, ale nie możemy jeszcze mówić o sukcesie – mówi Rong Nie. – Polskie jabłka nie cieszą się wyjątkowo dużym zainteresowaniem Chińczyków z dwóch powodów.
Po pierwsze, istnieją różnice w smaku między jabłkami europejskimi a chińskimi. Europejskie jabłka są zazwyczaj kwaśne, a Chińczycy preferują słodkie, co może być problemem dla chińskich konsumentów.
Drugi problem polega na wyglądzie produktu, gdyż poza smakiem ważne jest, by jabłko dobrze wyglądało. Polskie jabłka mają ładny, naturalny kolor i połysk, który podoba się Chińczykom. Europejskie jabłka mają jednak czasami pewne niewielkie skazy, otarcia czy obicia, które na skutek długiego transportu wpływają na ostateczny wygląd produktu sprzedawanego w Chinach. Chińczycy są bardzo wymagający pod tym względem i uważają, że takie jabłka nie wyglądają wystarczająco dobrze. Myślę, że są to dwa główne wyzwania dla polskich jabłek.
Z jednej strony chińscy importerzy powinni poświęcić więcej czasu na promocję polskich jabłek, aby z czasem więcej osób zaczęło akceptować kwaśniejsze jabłka. Należy także intensywnie reklamować zalety polskich jabłek, takie jak wysoka jakość czy naturalne sposoby upraw.
Z drugiej strony, jeśli polscy producenci poważnie myślą o zwiększeniu dostaw na rynek chiński, muszą spełnić podstawowe oczekiwania chińskich konsumentów wobec jabłek. Dobrym rozwiązaniem mogłoby być wybranie odmian jabłek, które byłyby mniej kwaśne i bardziej słodkie. W kwestii wyglądu produktu, należy skrócić czas transportu, na przykład korzystając z połączenie kolejowego z Europy do Chongqingu, który dostarcza produkty do Chin o połowę szybciej, niż transport morski.
Można poprawić także sam proces sortowania, aby do Chin trafiały jabłka o nieskazitelnym wyglądzie, który zadowoli naszych klientów – podkreślał Rong Nie.
Źródło: WPHI