Na IX Letnich Pokazach Czereśniowych poruszony został temat globalnego rynku czereśni oraz zagrożeń i perspektyw, jakie stoją przed polskimi producentami. Wyzwaniem na najbliższe lata bez wątpienia będzie skuteczny „czereśniowy” marketing.
Rynek czereśni w Polsce w ostatnich latach charakteryzuje się stabilną produkcją od 40 do 60 tysięcy ton. Różnice nie wynikają z dużych nasadzeń lub masowego karczowania, lecz przede wszystkim z przebiegu pogody. Wzrost produkcji czereśni w Europie wiąże się z licznymi zagrożeniami. Niemniej krajowa produkcja ma przed sobą także liczne perspektywy.
Główne perspektywy, na które zwracają uwagę naukowcy z Instytutu w Skierniewicach to przede wszystkim produkcja czereśni późnych odmian pod osłonami. Rynki zachodniej Europy i Skandynawii oczekują błyszczących owoców ciemnych odmian i najwyższej jakości powyżej 32 mm średnicy. To właśnie w tym segmencie krajowa produkcja ma duży potencjał jeśli chodzi o eksport. Szansą jest również odpowiedni dobór odmian w pierwszej części sezonu, aby skuteczniej konkurować z importem czereśni z południa Europy.
Jeśli chodzi o rozwój branży czereśniowej w Polsce to z biegiem lat niezwykle istotny staje się nowoczesny marketing gatunku. Mamy już w Polsce wiele takich przykładów na światowym poziomie. Niemniej konieczne jest pójście o krok dalej, być może w kierunku stowarzyszenia, które będzie pracować nad promocją gatunku na większą skalę w mediach ogólnokrajowych. Załączone zdjęcia przedstawiają przykłady atrakcyjnych dla konsumentów opakowań, które wprowadza na rynek grupa producentów GALSTER.
Przez ostatnie 20 lat stale rośnie na świecie produkcja czereśni. Jednak rozwój produkcji w kilku krajach jest czasem kilkudziesięciokrotny, a w innych notujemy stabilizację. Liderem jest Chile, które eksportuje ponad 360 000 ton czereśni w sezonie. Dużym zagrożeniem dla produkcji w Polsce jest z kolei rosnąca produkcja w Turcji.
Pierwsza tabela prezentuje jak przez dwie dekady rozwijała się produkcja czereśni na świecie. Widzimy tu stały wzrost. Dobrą informacją jest fakt, że pomimo wzrostu produkcji, rosła także średnia cena każdej wyeksportowanej tony owoców. Druga tabela z kolei prezentuje prognozy. Jak widać za 20 lat produkcja czereśni na świecie może być aż o 80% wyższa od aktualnej.