Grupa nie zapłaci więcej za jabłka, dopóki odbiorca nie zmieni cennika

jabłka market

Obok „marketowej sinusoidy cen” widzimy także, że największe sieci dosłownie zamrażają stawki dla jabłek deserowych w dłuższym okresie. Dlatego nie notujemy znaczących zmian w cennikach grup producenckich. 

W handlu z marketami w okresie kilku tygodni obserwujemy stagnację cen jabłek deserowych. Wielu przedsiębiorców używa sformułowania, że stawki są „zamrożone”. To właśnie ten fakt nie pozwala na wzrost cen zakupu w grupach producenckich. Koszty sortowania nie spadają, więc w cennikach również nie zauważymy znaczących zmian.

  • rosahumus agrosimex gleba
  • agrosimex sekator promocja mikołajki prezent

Handlowcy i przedstawiciele grup informują natomiast, że notują wyższe oczekiwania cenowe ze strony sadowników. Nawet w przypadkach, gdzie jakość owoców je uzasadnia, nie są oni w stanie zapłacić 3,00 zł za kilogram Gali lub 2,00 zł za kilogram Szampiona. Sadownicy argumentują swoje oczekiwania mniejszymi zbiorami i wysokimi kosztami przechowania. Argumenty drugiej strony są równie prawdziwe.

W przypadku Ligola, Szampiona czy Jonagoreda sadownicy w zasadzie uzależnieni są od woli marketów. Jak wielokrotnie podkreślają w rozmowach przedstawiciele grup, dużych sieci nie interesują ani koszty, ani plonowanie. Cena na półce to przykładowo 4,49 zł/kg więc trzeba kupić jak najtaniej. W tej kwestii nic nie zmienia się od lat…

Dane w tabeli pochodzą z cotygodniowego raportu Ministerstwa Rolnictwa i przedstawiają średnie ceny zakupu jabłek deserowych według odmiany na początku września, października i listopada 2024 roku. Dużych zmian raczej nie zauważymy… Ostatnie lata w handlu udowadniają, że zobaczymy je dopiero w przypadku bardzo dużych niedoborów lub rekordowego popytu, jak wiosną 2020 roku.

Darmowy numer TMJ - baner corner
1 tydzień września (zł/kg)
1 tydzień  października (zł/kg) 1 tydzień listopada (zł/kg)
Gala 3,60 3,41 3,61
Golden 3,30 3,30 3,36
Jonagored 3,14 3,02 3,10
Ligol 3,32 3,33 3,33
Szampion 3,26 3,16 3,18

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here