Markety we Francji zrobiły to, co Biedronka prawie 5 lat temu

jabłka w markecie

Dwie francuskie sieci marketów całkowicie rezygnują z importu jabłek z południowej półkuli. Będą bardziej „zielone” i lokalne czy to tylko greenwashing?

Znacząca decyzja czy „pudrowanie” wizerunku?

Sieci supermarketów Intermarche i Netto, które są częścią jednej grupy kapitałowej, ogłosiły 9 stycznia, że całkowicie przestaną kupować jabłka z krajów na półkuli południowej. Chodzi o owoce z Chile, Nowej Zelandii czy RPA. Decyzją chcą wpisać się w realne promowanie krótkich łańcuchów dostaw i wzmocnić pozycję francuskich sadowników.

W 2024 roku 96% jabłek sprzedawanych przez Intermarche i Netto pochodziło z Francji. Z tego punktu widzenia jasne jest, że owoce z drugiego końca świata były latem jedynie uzupełnieniem oferty. Zatem zakupy we Francji znacząco nie zwiększą się. Miesiąc wcześniej te same sieci zrezygnowały z handlu importowanymi czereśniami i truskawkami zimą.

W Polsce mamy to już od lat

Przypomnijmy, że największa sieć marketów w Polsce – Biedronka, całkowicie zrezygnowała z handlu importowanymi jabłkami i ziemniakami już w maju 2020 roku. Wówczas było to związane z aferą sprzedaży importowanych produktów jako polskie. Wówczas zarząd firmy informował, że od następnej jesieni na półkach znajdą się wyłącznie krajowe jabłka i ziemniaki.

Polski i francuski rynek jabłek bardzo różnią się od siebie. Import świeżych jabłek z półkuli południowej do Polski jest w skali kraju symboliczny i nie wynika to ani z polityki marketów, ani z preferencji konsumentów. Nadwyżka w produkcji jabłek sprawia, że owoce z zagranicy, także z Europy, w żaden sposób nie są konkurencyjne cenowo wobec krajowych. Tylko od czasu do czasu stanowią uzupełnienie oferty sprzedawców.

  • stimefekt agrosimex
  • info karta ik agrosimex komunikaty

Greenwashing – w wolnym tłumaczeniu „ekościema”, „zielone mydlenie oczu” czy „zielone kłamstwo”, zjawisko polegające na wywoływaniu u klientów poszukujących towarów wytworzonych zgodnie z zasadami ekologii i ochrony środowiska wrażenia, że produkt lub przedsiębiorstwo go wytwarzające są w zgodzie z naturą i ekologią.

źródło: www.agf.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here