Nadchodzą #Jabłonki – kampania promująca polskie jabłka

jablonki

Trzy czwarte Polaków słyszało, że Polska jest największym producentem jabłek w Europie. A mimo to wiele osób, szczególnie konsumentów, nie ma świadomości skali tej potęgi. W badaniach opinii tylko co piąty z nas wie, że produkujemy aż ponad 3 mln ton jabłek rocznie, w 2018 r. aż 4,8 mln ton (ilość, którą  można wypełnić około 240 tys. TIR-ów!). Dlatego jabłko będzie motywem przewodnim kampanii promującej Polskę, którą rozpoczęła Fundacja State of Poland.

            Polskie jabłka są wyjątkowe. Wiedzą o tym m.in. producenci soków, dla których koncentrat z polskich jabłek – dzięki swojej unikalnej kwasowości i walorom smakowym – jest niezbędnym i bardzo pożądanym surowcem. Unikalność naszych jabłek wynika z wielu czynników: mamy nie tylko wyjątkową kulturę sadowniczą, w której mimo unowocześniania upraw zachowano ich naturalność, ale również wyjątkowe położenie geograficzne i mnogość odmian.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie Fundacji State of Poland, Polacy zdają sobie sprawę, że jesteśmy jednym z największych producentów jabłek na świecie – z taką informacją zetknęło się 74,2% respondentów. Jabłko uznajemy także za najbardziej polski owoc – wskazało tak 70,7% badanych (na drugim miejscu, z wynikiem zaledwie 12,6% uplasowała się truskawka). Jednocześnie badanie dowodzi, że niewiele jednak wiemy o rzeczywistej skali rodzimej produkcji jabłek. Trudności sprawiało ankietowanym np. wskazanie liczby ton produkowanych owoców – 41% respondentów uznało, że produkujemy mniej niż 10 tys. ton jabłek rocznie, a 64,3%, że wielkość ich produkcji nie przekracza 1 mln ton. Tymczasem już od co najmniej dekady zbiory jabłek w Polsce oscylują wokół 3 mln ton, a bywały lata, gdy liczba ta została znacząco przekroczona.

Areał polskich sadów stale rośnie – najszybciej między 2012 a 2017 r., gdy odnotowano 11% wzrost (dla porównania, średnia wzrostu dla Unii Europejskiej wynosiła 0,4%).         Jabłko to owoc wdzięczny i budzący dobre skojarzenia. Dotychczas w niewielkim stopniu wykorzystujemy naszą pozycję światowego potentata w produkcji jabłek do budowania wizerunku Polski na świecie. Jabłko jest przecież nie mniej atrakcyjne niż czekolada czy ser, na których Belgowie i Szwajcarzy od dekad budują swoją narodową markę. Dlatego wystartowaliśmy z wyjątkową kampanią. Będziemy przez pryzmat jabłek pokazywać to, co w Polsce najlepsze: wspaniałe warunki klimatyczne, nasze przywiązanie do natury, unikatowe położenie na mapie świata – ale także przedsiębiorczość i zaradność – deklaruje Danuta Nierada, dyrektor kreatywny Fundacji State of Poland.

Nadchodzą #Jabłonki: pierwsza odsłona kampanii promującej najlepsze cechy Polaków. 5 września 2020 r. wystartowały #Jabłonki: projekt, którym Fundacja State of Poland rozpoczyna wieloletnią kampanię wzmacniania wizerunku marki Polska. Kampania wykorzystuje jabłko jako nośnik informacji o tym, co w nas najlepsze: naturalność, przedsiębiorczość i wyjątkowe położenie na mapie świata. Jesteśmy największym sadem Europy – chcemy, by to skojarzenie funkcjonowało w przestrzeni publicznej podobnie, jak skojarzenie Japonii z kwitnącą wiśnią – deklarują pomysłodawcy. Patronat medialny nad kampanią objęły m.in. „Miesięcznik Praktycznego Sadownictwa SAD” oraz portal sad24.pl.

            Przemyślana i szeroko zakrojona kampania (m.in. w TVP, social mediach, restauracjach, w sieci sklepów Auchan) w kreatywny sposób wykorzystuje wzajemnie przenikające się i wzmacniające kanały komunikacji. #Jabłonki to projekt z wieloletnią perspektywą – obecnie działania rozpisane są już do 2023 r. Akcja zaczyna się od Polski, by najpierw sięgnąć po to, co bliskie, codzienne, rodzinne – jak jabłka. Pora byśmy dostrzegli, że ten zwykły owoc jest tak naprawdę wyjątkowy i pełen tajemnic. Tegoroczna, polska odsłona kampanii pozwoli pozyskać prawdziwe i piękne materiały foto i wideo z najpiękniejszych miejsc w naszym kraju, które Fundacja wykorzysta w kolejnych latach w międzynarodowej odsłonie kampanii. W pierwszej kolejności będą to kraje Trójmorza, a w kolejnych latach – bardziej odległe państwa, wybrane według ich wagi i znaczenia dla międzynarodowej wymiany gospodarczej Polski. Z jednej strony działania zagraniczne mają być zachętą do odwiedzania naszego kraju, a z drugiej będą budować odpowiedni klimat dla nawiązywania międzynarodowych relacji gospodarczych.

Polska – kraj kwitnącej jabłoni. Skuteczne wzmacnianie naszej marki jako kraju ludzi przedsiębiorczych i budujących na cywilizacyjnym dziedzictwie Europy wymaga pomysłowości i konsekwencji. Fundacja State of Poland ma te zadania wpisane w podstawowe założenia swojej działalności. Kampania #Jabłonki wykorzystuje niepodważalny fakt, że Polska jest największym sadem Europy, a nasze jabłka – są najsmaczniejsze na świecie. Jabłko okazało się doskonałym nośnikiem tego, co o Polsce warto mówić, co w Polsce jest najpiękniejszego.

Wyjątkowy klimat ciepłych dni i chłodnych nocy sprawia, że rosnące w Polsce owoce mają szczególne walory smakowe, poszukiwane przez konsumentów na całym świecie (a nasz koncentrat soku jabłkowego jest stosowany jako dodatek do niemal każdego produkowanego soku). Polscy sadownicy mogą stanowić wzór przedsiębiorczości, ponieważ korzystają z nowoczesnych rozwiązań, a jednocześnie szanują wielopokoleniowe, dobre, sadownicze tradycje.

Źródło: materiał prasowy

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany, podajesz go wyłącznie do wiadomości redakcji. Nie udostępnimy go osobom trzecim. Nie wysyłamy spamu.
Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem*.
Wpisz swoje imię
Wpisz treść komentarza

Polityka Prywatności