Jakie odmiany dominują w naszych sadach? Ile mamy ‘Gali’, a ile zostało ‘Idareda’? Które z nich można wysyłać na dalekie rynki, a na które jest coraz mniejszy popyt? Dziś głos należy do samych sadowników. Zachęcamy do wypełnienia anonimowej ankiety www.liczymyjablka.pl. Udzielone przez Was informacje pomogą w opracowaniu raportu na temat struktury produkcji jabłek w Polsce.
Wypełnienie anonimowej ankiety potrwa tylko kilka minut – pytamy o strukturę odmian w gospodarstwie, możliwości przechowalnicze, a także własną ocenę tegorocznych zbiorów. Im większa grupa sadowników wypełni ankietę, tym bardziej realne będą zebrane dane. Poza sadownikami indywidualnymi o wypełnienie ankiety poprosiliśmy także grupy i spółdzielnie sadownicze.
Wyniki będę ogólnodostępne zarówno na stronie projektu www.liczymyjablka.pl , a także za pośrednictwem mediów branżowych.
Dlaczego warto włączyć się w ten projekt? Prognozy zbiorów, a później rzeczywiste wyniki odgrywają ogromną rolę w kształtowaniu rynku jabłek. Przede wszystkim rzetelne dane pozwalają podejmować świadome decyzje. Jak wygląda faktyczny udział poszczególnych odmian w krajowej produkcji, których owoców zebraliśmy najwięcej, a których mniej i co za tym idzie – czy warto sprzedać swoje jabłka prosto z drzewa, czy skierować je do przechowywania. To dosyć oczywiste argumenty, które przychodzą na myśl samym sadownikom. Jednak nie możemy zapominać, jak ogromną rolę odgrywają prognozy zbiorów w kształtowaniu sytuacji rynkowej i to zarówno tej wewnętrznej, jak i międzynarodowej.
Wszyscy zastanawiamy się też, skąd tak duże różnice w areale sadów jabłoniowych między GUS a ARiMR – a w konsekwencji, jakie dane powinniśmy wykorzystywać w szacowaniu krajowej produkcji. W ramach zespołu projektowego pracujemy nad oceną i aktualizacją danych dotyczących nie tylko struktury sadów jabłoniowych w Polsce ale także bazy przechowalniczej.
Jeszcze raz zachęcamy do wypełnienia anonimowej ankiety dostępnej na stronie: www.liczymyjablka.pl
Chcesz sprawdzić, co polscy konsumenci myślą o zakupach jabłek? Sprawdź wyniki badań przeprowadzonych w ramach tego samego projektu przez firmę Kantar: http://www.grupyogrodnicze.pl/site/assets/files/3224/preferencje_i_zachowania_konsumentow_jablek_raport_kantar_public_003.pdf
Działania realizowane są w ramach zadania „Badania rynku jabłek w Polsce” przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw, finansowanego z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.