W kogo uderzy zerowy VAT na żywność?

targowisko miejskie w sandomierzu

Zerowy VAT na żywność może okazać się zgubny dla małych sklepików i równocześnie niemal nieodczuwalny dla konsumentów. Zdaniem ekspertów najbardziej skorzystają najsilniejsi – sieci handlowe.

Po pierwsze w Polsce cały czas rośnie inflacja. Z tego powodu, a także rosnących cen gazu i energii elektrycznej rosną ceny żywności. Pamiętajmy, że zerowym VAT-em będą objęte wyłącznie produkty objęte dziś 5%-ową stawką podatku. Zatem spadek cen przy obserwowanej dynamice wzrostów będzie niemal niezauważalny. Eksperci wyliczają, że dla przeciętnego konsumenta będą to oszczędności rzędu kilkunastu złotych miesięcznie.

Jednak kluczowym elementem całej sytuacji są sieci handlowe. Te bez wątpienia mają dominującą pozycje na polskim rynku. Mają również duży udział w kampaniach reklamowych. Decyzja rządu o obniżeniu do zera podatku na podstawowe produkty żywnościowe może być dla nich okazją, aby dodatkowo wzmocnić swoją pozycję. Już teraz największe podmioty zapowiadają obniżki cen na początku lutego i wymagają na dostawcach niższych cen sprzedaży. Wynika to z ich przewagi kontraktowej i może dodatkowo pogorszyć pozycję małych sklepików.

Eksperci z Credit Agricole ostrzegają, przed możliwym scenariuszem, który jest wprost nazywany paradoksem. Zerowy VAT może jeszcze bardziej wywindować ceny żywności. Wynikać może to z sytuacji, gdy detalista nie obniży cen produktu o podatek VAT, tylko o jakiś jego procent tym samym zwiększając marżę. Gdy VAT wróci do poziomu 5% podatek będzie naliczany od tej ceny, a tym samym cena brutto w sierpniu (koniec zerowego VAT-u) będzie znacznie wyższa. Zwłaszcza, że będą rosły koszty wyprodukowania artykułów spożywczych.

Wymaganie niższych cen dostaw już teraz dotyczy także jabłek deserowych. Największe markety chcą, aby ich kontrahenci (przede wszystkim grupy producenckie) dostarczały jabłka po stałej cenie do końca sezonu. Dla sadowników oznacza to realnie ceny po sortowaniu na poziomie nawet poniżej 0,60 zł/kg. Więcej na ten temat przeczytacie państwo w wywiadzie z Mirosławem Maliszewskim Jeśli nie podejmiemy działań to do końca sezonu ceny jabłek się nie zmienią

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here