Potrzeba matką wynalazku. Ta ponadczasowa sentencja ma zastosowanie także w rolnictwie. Gdy brakowało pieniędzy na ciągnik z seryjnej produkcji, rolnicy radzili sobie produkując ciągniki „swojej roboty”.
Chociaż obecnie oprócz rejonów górskich są praktycznie niespotykane w pracach polowych, to stanowią ciekawy i warty wspomnienia element historii wsi.
SAM – Polskie określenie SAM oznacza ciągnik zbudowany przez właściciela w jednym egzemplarzu, czasem w większej ilości przez mechanika świadczącego usługi w tym zakresie., przy zastosowaniu technik amatorskich lub rzemieślniczych, z wykorzystaniem zespołów pochodzących z innych maszyn i urządzeń.
Ciągnik SAM jako źródło napędu w rolnictwie należy do najliczniej występujących przejawów autarkicznej gospodarki wiejskiej w skali świata, dlatego też w każdym języku wytworzyło się specyficzne określenie takiej konstrukcji.
GRUPY KONSTRUKCYJNE CIĄGNIKÓW SAM
- GRUPA I – układ napędowy z jedną osią napędzaną, zbudowany w oparciu o seryjne zespoły pochodzące z samochodów lub innych pojazdów nie mających charakteru ciągnika wolnobieżnego.
- GRUPA II – układ napędowy dwu – lub wieloosiowy (np. 4×4), zbudowany w oparciu o seryjne zespoły pochodzące z samochodów terenowych, lub dodatkowo innych pojazdów nie mających charakteru ciągnika wolnobieżnego.
- GRUPA III – układ napędowy z jedną osią napędzaną zbudowany w oparciu o seryjne zespoły pochodzące z ciągników rolniczych. W najprostszym przypadku są to ciągniki z silnikiem innym niż oryginalny i z koniecznymi w związku z tym adaptacjami.
- GRUPA IV – układ napędowy będący adaptacją motocykla, gdzie wykorzystano silnik wraz z ramą tego motocykla i przednim kołem i kierownicą, i dodano półramę z tylną osią napędzaną dodatkowymi przekładniami redukującymi prędkość na rzecz siły uciągu.
Źródło: Muzeum Wsi Radomskiej