Rynek świeżych produktów zmienia się cały czas. Niemniej, pandemia Covid-19 przyspieszyła zmiany w kwestii handlu płodami rolnymi. Jakie są główne trendy zauważalne za naszą zachodnią granicą?
– PRZYGOTOWYWANIE POSIŁKÓW W DOMU
Głównym trendem jest przygotowywanie posiłków w domach, od czego niegdyś już odchodzono. Dostawcy produktów spożywczych sprzedają np. gotowe zestawy warzyw razem z przepisem, które są niezbędne do przygotowania przykładowego dania. Powrót do tradycyjnego modelu przygotowywania posiłków wynika przede wszystkim ze świadomości konsumentów.
2 – DOSTAWY ŚWIEŻYCH PRODUKTÓW
Z kolei ten trend jest wynikiem pandemii. Gdy obowiązywały kolejne lockdowny, rosła popularność dostaw zakupów do domów. Obecnie sektor dostaw w Niemczech bardzo szybko się rozwija. Także w przypadku samych owoców i warzyw. W większych miastach, czy aglomeracjach dostawy realizowane są w kilkadziesiąt minut. Równocześnie rozwijają się dzięki temu firmy oferujące dostawy posiłków z restauracji.
3 – PRZEKĄSKI GOTOWE DO JEDZENIA
Coraz więcej Niemców wybiera gotowe przekąski, takie jak kanapki, sałatki, czy proste dania do podgrzania w pracy. Trend ten stale rozwija się od około pięciu lat. Równocześnie wzrasta liczba rodzajów takich produktów (jak np. setki czy tysiące rodzajów kanapek) i równocześnie zmniejszają się porcje, czyli ich opakowania. W coraz mniejsze opakowania detaliczne są również pakowane owoce. Jako przykład niech posłuży 100 gram gotowego do spożycia arbuza na tacce owiniętej folią.
4 – PRODUKTY EKOLOGICZNE
Od kilku lat stale rośnie popyt na produkty ekologiczne. Zarówno w dyskontach czy mniejszych sklepach działy z żywnością ekologiczną zajmują coraz więcej miejsca. Wyznaczane są specjalne strefy z tego typu produktami. Niemcy są drugim co do wielkości (po USA) rynkiem ekologicznych produktów na świecie.
5 – „WEGANIZACJA”
Rośnie także udział produktów wegańskich na rynku. Działy lub półki dla tego typu żywności można znaleźć w każdym dyskoncie, super czy hipermarkecie. Rośnie także popyt na zamienniki mięsa. Trend jest zauważalny przede wszystkim wśród młodszej części społeczeństwa. Popularność zyskują także wegańskie odpowiedniki przeróżnych produktów spożywczych.
źródło: USDA / Top Five Consumer Trends in Germany 2022-2023