Jaka jest rola nowoczesnych technologii i metod identyfikacji w poprawie śledzenia partii owoców? Jak wpływają na poprawę przejrzystości łańcucha dostaw i zapewnienie bezpieczeństwa żywności? Co należy wiedzieć o obowiązujących od początku 2025 roku wytycznych dotyczących znakowania i etykietowania partii owoców w obrocie detalicznym?
Nowoczesne systemy identyfikacji owoców
Współczesna praktyka sadownicza, zwłaszcza w kontekście wielkotowarowej produkcji owoców, stawia przed producentami coraz większe wyzwania. Jednym z takich wyzwań jest zapewnienie identyfikowalności owoców na każdym etapie łańcucha produkcji, przechowywania i dostaw. Coraz więcej firm obecnych na rynku dostarcza już komplementarne, cyfrowe systemy znakowania, które umożliwiają wieloaspektowe monitorowanie partii owoców – od momentu ich zbioru aż po dostawę do konsumentów. Systemy te pozwalają na szybkie i dokładne gromadzenie danych dotyczących m.in. pochodzenia danej partii owoców, daty zbioru, warunków i czasu przechowywania oraz transportu. Dzięki temu możliwe jest monitorowanie jakości owoców na każdym etapie produkcji i dystrybucji towaru, co nie tylko minimalizuje ryzyko wprowadzenia na rynek produktów niespełniających standardów jakościowych, ale również pozwala szybko i precyzyjne zlokalizować źródła ewentualnych problemów. W przypadku wykrycia jakichkolwiek nieprawidłowości czy zagrożeń systemy tego typu ułatwiają wprowadzanie programów naprawczych (a więc rozwiązań eliminujących w przyszłości ryzyko utraty jakości handlowej owoców).
Wprowadzanie systemów umożliwiających identyfikowalność towaru znacząco zwiększa również transparentność i przejrzystość procesów logistycznych, przez co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo żywności. Dzięki tego typu rozwiązaniom konsumenci zyskują pewność co do pochodzenia i jakości nabywanych owoców, a to z kolei pomaga w budowaniu zaufania do marki i może stanowić przewagę konkurencyjną na rynku.
Warto też zaznaczyć, że lepsza kontrola nad przepływem poszczególnych partii owoców pozwala na efektywniejsze zarządzanie obiektami logistycznymi i planowaniem transportu. Umożliwia również standaryzację procesów logistycznych, a więc opracowywanie i wdrażanie jednolitych procedur dotyczących znakowania, rejestrowania i monitorowania partii owoców na każdym etapie ich produkcji i dystrybucji.
Znakowanie i etykietowanie owoców w obrocie detalicznym
1 stycznia 2025 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące znakowania świeżych owoców i warzyw, a także niektórych przetworów owocowych i warzywnych. Zmiany te mają na celu ułatwienie konsumentom dostępu do przejrzystych i rzetelnych informacji o produktach dostępnych na rynku, co pozwoli im na podejmowanie bardziej świadomych decyzji zakupowych. W związku z czym przedsiębiorcy zajmujący się sprzedażą owoców i warzyw powinni dostosować swoje etykiety i oznakowanie produktów do nowych wymogów, zapewniając czytelność i widoczność wymaganych informacji.
Kluczowe zmiany w oznakowaniu produktów przeznaczonych do sprzedaży detalicznej dotyczą m.in. zakresu zamieszczania na opakowaniach informacji obowiązkowych. Od początku tego roku każde opakowanie owoców lub warzyw, w tym detaliczne, musi zawierać pełną nazwę państwa pochodzenia produktu oraz nazwę i dokładny adres podmiotu pakującego lub wysyłającego (w tym nazwę państwa, jeśli różni się ona od nazwy państwa pochodzenia). Ponadto informacja o kraju pochodzenia musi być bardziej widoczna niż dane o kraju, w którym produkt został zapakowany (nazwa państwa pochodzenia powinna być umieszczona większą czcionką i w sposób bardziej czytelny).
W przypadku produktów objętych szczegółowymi normami handlowymi etykieta powinna dodatkowo zawierać: nazwę produktu (jeśli nie jest on widoczny z zewnątrz), klasę jakości (np. klasa ekstra, klasa I, klasa II), nazwę odmiany (w zależności od wymagań danej normy), wielkość lub, w przypadku owoców pakowanych w rzędach i warstwach, liczbę sztuk.
Od początku br. zakazuje się również stosowania nieprecyzyjnych określeń produktów. Na etykietach nie mogą pojawiać się ogólnikowe określenia sugerujące wysoką jakość, takie jak „najwyższa jakość” czy „premium”. Dopuszczalne są jedynie formalne oznaczenia klas jakości, które są zgodne z obowiązującymi normami handlowymi.
Wszystkie obowiązkowe informacje (a zwłaszcza te dotyczące państwa pochodzenia, klasy produktu, jego wielkości, odmiany lub typu handlowego) muszą być umieszczane w widocznym miejscu.
Źródło: www.gov.pl/web/ijhars