Popyt na koncentraty owocowe teoretycznie powinien wzrosnąć kilkukrotnie

jabłka przemysłowe

Wzrost zużycia koncentratów owocowych w napojach teoretycznie powinien zwiększyć kilkukrotnie popyt na ten produkt. Powinno iść to w parze ze zwiększeniem popytu na owoce ze strony przetwórni. Dlaczego? Już wyjaśniamy. 

W Polsce produkuje się ponad 900 milionów litrów napojów owocowo-warzywnych. Jak zapewne doskonale pamiętamy przed wprowadzeniem podatku cukrowego poziom koncentratu w napojach owocowych wynosił zazwyczaj kilka procent. Najczęściej było to od 2 do 6% naturalnego koncentratu.

MPS Baner

Po wprowadzeniu kontrowersyjnego podatku producenci napojów zaczęli używać do produkcji co najmniej 20% naturalnych koncentratów owocowych. Jest to bowiem jeden ze sposobów nie płacenia nowej daniny. Pomimo wyższych kosztów produkcji wynikających z większego zużycia koncentratu cena napoju jest niższa, niż gdyby powiększyć ją o podatek cukrowy. Aby uzmysłowić sobie teoretyczny wzrost zużycia koncentratów wystarczy porównać 5% i 20% z 900 milionów litrów.

Zatem biorąc pod uwagę wolumen napojów owocowych (połowa całego rynku soków, nektarów i napojów owocowo-warzywnych), popyt na koncentraty owocowe wzrósł kilkukrotnie. Zawartość 20% naturalnego soku widzimy niemal codziennie na etykietach napoi owocowych.

Niestety, nie widać tego na rynku przetwórstwa. Z wyjątkiem malin i porzeczek ceny pozostałych owoców do tłoczenia są niskie i nierzadko nie pokrywają kosztów produkcji. Z danych KUPS AIJN wynika, że rośnie produkcja soków i nektarów, a produkcja napojów w ostatnich latach przestała się zwiększać. Niemiej, stały i silny wzrost produkcji soków NFC również powinien wpływać na wzrost popytu na surowiec. Niestety, wobec powyższych faktów można odnieść wrażenie, że rynek skupu owoców do przetwórstwa jest w Polsce nadal wykreowany.

Branża producentów soków jest zdania, że podatek cukrowy i presja cenowa z nim związana wpływają na zmiany preferencji konsumentów. Rosnące koszty zmniejszają konkurencyjność. W efekcie wybierane mogą być tańsze zamienniki, na przykład marki własne supermarketów.

KUPS – Krajowa Unia Producentów Soków

AIJN – European Fruit Juice Association

źródło: KUPS / Prezentacja rynku soków, nektarów i napojów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here