57% uczestników łańcucha dostaw owoców i warzyw nie zarabia

promocja market

Włosi zbadali rentowność uczestników łańcuchów dostaw na rynku owoców i warzyw. To szokujące, że obecnie w skali świata, ponad połowa ogniw sprzedaje ze stratą lub bez marży.

Badanie przeprowadzono na 165 operatorach, w tym na producentach owoców i warzyw, eksporterach, firmach sortujących i pakujących oraz sprzedawcach na całym świecie. Miało ono celu zbadanie skutków wzrostu kosztów i cena w przemyśle owocowo-warzywnym.

Wynik jest szokujący: dla większości ankietowanych, 11-procentowy wzrost cen sprzedaży w Europie nie wystarczył, aby zrekompensować wzrost kosztów produkcji. Wynikały one głównie z ponad 60% wzrostu cen nawozów i droższej energii elektrycznej. W efekcie  57% badanych sprzedaje dziś na progu rentowności lub nawet ze stratą. Pokłosiem takiej sytuacji jest masowe wstrzymanie inwestycji w sektorze.

Taką samą sytuację obserwujemy w Polsce. Rosną koszty dla producentów i dostawców. Odbiorcy, czyli dziś coraz potężniejsze sieci marketów dyktują ceny, przerzucając wzrost kosztów nie na konsumentów, lecz na dostawców.

Niektóre z zalecanych działań przez autorów raportu to między innymi: likwidacja podatku VAT na świeże produkty, wprowadzenie dopłat do transportu owoców i warzyw oraz ograniczenie agresywnych promocji w punktach sprzedaży. Ten ostatni punkt, jak widać nie dotyczy jedynie sprzedaży jabłek w marketach w Polsce…

źródło: www.italiafruit.net

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here