Czy polskie jabłka pojadą kiedyś ciężarówkami LHV?

transport jabłek

Rodzaj i koszty transportu mają znaczący wpływ na cenę produktu. Nie inaczej jest w przypadku jabłek. W kwestii jabłek deserowych zależymy od eksportu. Wprowadzenie do użytku pojazdów LHV obniżyłoby koszty transportu, a co za tym idzie zwiększyłoby konkurencyjność naszych jabłek. Czy i kiedy pojazdy LHV będą dopuszczone do ruchu w Polsce?

Co to takiego LHV? Zestaw LHV (z angielskiego Longer Heavier Vehicle) to zespół pojazdów, który swoją długością przekracza normatywne wymiary. Ich całkowita długość nie przekracza jednak 25,25 metra, a dopuszczalna masa całkowita 60 ton. Korzystanie z takich pojazdów jest oficjalnie dozwolone w Skandynawii i Rosji. Coraz więcej tego typu ciężarówek porusza się po Holandii, Belgii i w Niemczech.

Holenderska firma Mandersloot, która specjalizuje się w przewozach chłodniczych, głównie owoców, warzyw i kwiatów będzie realizować transporty opisywanymi pojazdami między główną bazą w Holandii, a spółką zależną w Pradze. Transporty te będą realizowane od 2 grudnia. Czeski oddział firmy otrzyma 3 tego typu zespoły pojazdów. Ponadto ta i inne firmy realizują zlecenia transportowe pojazdami LHV na terenie Holandii i Belgii.

Najprawdopodobniej możliwość używania tego typu pojazdów przez firmy transportowe w Polsce była by wykorzystana przez eksporterów bądź grupy producenckie. Każdy sposób jest dobry, aby być bardziej konkurencyjnym dostawcą. Większa dostawa, niższa cena, mniej zanieczyszczeń i efektywność. To tylko niektóre z zalet wprowadzenia do użytkowania (również w transporcie jabłek) pojazdów LHV.

W Polsce maksymalna długość ciągnika za naczepą wynosi nieco ponad 18 metrów. Główną przeszkodą są nie przepisy unijne, a krajowe. Dyrektywy unijne nakładają na państwa członkowskie modernizacje infrastruktury drogowej tak, aby nacisk na jedna oś mógł wynosić 11,5 tony. W Polsce nic w tym kierunku nie zrobiono.

Źródło: agf.nl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here