Konsumpcja soków owocowych w Polsce stale wzrasta. Jak pokazuje raport AIJN , Polacy wypili w 2016 roku 543 miliony litrów soków owocowych. Mimo stosunkowo małej konsumpcji, pozostajemy liderem spożycia tych produktów wśród krajów Europy Środkowo-Wschodniej. O tym, jakie zmiany zaszły w świadomości polskich konsumentów i dlaczego mówi dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, Kierownik Pracowni Dietetyki Pediatrycznej Instytutu Pediatrii, UJ CM w Krakowie i ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.
W minionym roku w prawie całej Unii Europejskiej odnotowano spadek spożycia 100% soków owocowych o 1,6%. Mimo to w Polsce spożycie tych produktów w 2016 roku wzrosło o blisko 40 milionów litrów w stosunku do 2015 roku (7,9%). Według danych GUS , konsumpcja 100% soków w Polsce w 2015 r. wobec roku wcześniejszego wzrosła o 6,8% (tj. do 11,28 litra/osobę), a w 2016 r. w porównaniu do roku poprzedniego zwiększyła się o 6,4% (do 12,0 litrów/osobę). Oznacza to systematyczny i realny wzrost spożycia soków na osobę. W 2016 roku przeciętny Polak wypił prawie litr soku w ciągu miesiąca, co daje tylko niewiele ponad 33 ml soku dziennie i o dwa mililitry więcej niż rok wcześniej. To nadal sporo mniej niż zalecane przez ekspertów 250 ml dziennie.
Korzystne zmiany w diecie Polaków?
„W ostatnich kilku latach obserwujemy stopniową zmianę świadomości polskich konsumentów na temat roli prawidłowej diety. To bardzo pozytywna tendencja. Zwykle takie zmiany zachodzą wolno i są wypadkową wielu czynników takich jak: globalny wzrost dbałości o zdrowie a w ten trend wpisuje się picie soków owocowych czy bogacenia się społeczeństwa. W przeciągu kilku ostatnich lat realizowane były również kampanie informacyjno-edukacyjnym, cieszy mnie, że już teraz widzimy realne skutki systematycznej edukacji na temat soków.” – komentuje dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, Kierownik Pracowni Dietetyki Pediatrycznej Instytutu Pediatrii, UJ CM w Krakowie i ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.
Dzięki działaniom edukacyjnym Polacy dowiadują się, jak ważne jest włączanie owoców i warzyw w różnych postaciach do codziennej, dobrze zbilansowanej diety. Jak zaleca Światowa Organizacja Zdrowia powinniśmy spożywać minimum 400 g owoców i warzyw w pięciu porcjach dziennie.
„Do niedawna wielu Polaków nie wiedziało, że 100% sok owocowy, w tym pomidorowy, zgodnie z prawem Unii Europejskiej, nie może zawierać dodanego cukru, innych substancji słodzących, barwników czy konserwantów” – wyjaśnia dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska – „Oznacza to, że 100% sok pod względem składu nie różni się od owoców, z których został wyprodukowany. Z powodzeniem możemy więc zastąpić jedną porcję owoców lub warzyw dziennie właśnie szklanką soku” – dodaje.
Wciąż daleko do Europy Zachodniej
Zgodnie z danymi AIJN – Europejskiego Stowarzyszenia Soków Owocowych, Europa jest jednym z największych rynków spożycia produktów sokowniczych na świecie. Europa Środkowo-Wschodnia wciąż jednak niemal dwukrotnie odbiega spożyciem od Europy Zachodniej. Europejskimi liderami konsumpcji 100% soków owocowych są Niemcy ze spożyciem ponad 1,6 mld litrów soków rocznie, Francja – ponad 1,17 mld i Wielka Brytania – 928 mln litrów.
Wśród krajów objętych kampanią „Soki i musy – witaminy w SMART formie” (Polska, Czechy, Słowacja, Litwa i Rumunia), ale także w regionie Europy Środkowo-Wschodniej liderem jest Polska, gdzie konsumpcja w 2016 roku kształtowała się na poziomie prawie 12 litrów na osobę i zachowuje w ostatnich latach tendencję wzrostową. W pozostałych krajach kampanii – w Czechach, Rumunii i na Słowacji również widoczny jest wzrost spożycia soków i kształtuje się na poziomie, 6 litrów na osobę w Czechach, 4,8 litra na osobę na Słowacji, 1,2 litra na osobę w Rumunii. Wyjątkiem jest Litwa, gdzie spożycie soków wyniosło 4,8 litra na osobę i nie wykazuje wzrostu, co wiąże się z wprowadzeniem euro i podwyższeniem cen żywności.
„Zauważamy pozytywne tendencje konsumenckie. Nie ulega jednak wątpliwości, że wciąż jest dużo do zrobienia. Zgodnie z badaniami, Polacy spożywają dziennie zaledwie 33 ml soku, czyli sześć razy mniej niż zalecane 200 ml” – komentuje dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska, ekspertka kampanii „Soki i musy – witaminy w SMART formie”.
Kampania „Soki i musy – witaminy w wygodnej formie” jest finansowana z budżetu Unii Europejskiej, Rzeczypospolitej Polskiej oraz ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw, stanowiących wraz z wkładem finansowym członków wkład własny KUPS.
Źródło: KUPS