Najważniejsze globalne wydarzenie branży borówkowej – na jakie pytania odpowie?

borówka amerykańska

Przed nami jagodowe wydarzenie dekady. Po raz pierwszy w Europie odbędzie się konferencja International Blueberry Organization – globalnej organizacji łączącej wszystkie segmenty branży. Podczas dwóch dni – 3-4 lipca 2023 – borówka zostanie pokazana jako motor globalnego wzrostu konsumpcji, a Polska jako centrum produkcji owoców jagodowych. Dlaczego warto być w Lublinie, na jakie pytania można szukać odpowiedzi – odpowiadają m.in. prof. Stanisław Pluta, dr Dariusz Paszko i Krzysztof Żabowka.

Na jakie pytania odpowie udział w Szczycie IBO w Lublinie?
  • Z kim konkurujemy i czego możemy się od nich nauczyć? Jak wyglądają najlepsze firmy w branży? Co sprawia, że wydają się wiarygodnie, sądzimy, że są gwarantem dobrego produktu?
  • Czego szukają konsumenci? Co dla nich jest gwarancją? Czego możemy nauczyć się od firm typu Driscoll’s?
  • W którą stronę idzie handel owocami i owocowymi przekąskami? Co znaczy superfruits, superowoce, żywność funkcjonalna? Zrównoważony rozwój?
  • Czego powinniśmy nauczyć się jako plantatorzy? Jak powinniśmy pokazywać się światu – jak pozycjonować się w relacjach B2B, wśród tych wszystkich graczy, którzy na pewno przyjadą do Lublina? Jak pokazać im, że rozumiemy kategorię deserowych owoców?
  • Jak chcemy opowiadać naszą historię, jak postrzegamy nasz wkład w sukces borówki? Jak może to pomóc branży i pojedynczym producentom?
Szczyt IBO ma dać nam odpowiedzi na powyższe pytania. Warto poznać agendę, prelegentów i dobrze zaplanować każdy dzień.

Program – co polecają praktycy?

Polecam panel dyskusyjny, w którym rozmawiać będą przedstawiciele dwóch globalnych firm produkcyjno-handlowych, Prezes Driscoll’s Ameryka i szef chilijskiego Hortifrut S.A. Obaj mają wizję przyszłości branży borówkowej – poleca prof. Stanisław Pluta, Zakład Hodowli Roślin Ogrodniczych IO w Skierniewicach.

– Ciekawe będą wykłady i panele dyskusyjne poświęcone konsumentom. Z wielu propozycji polecam prof. em. Davida Hughesa, z Imperial College London i temat preferencji konsumentów na różnych rynkachNo i oczywiście wystąpienie Leslie Wada, Senior Director of Nutrition and Health Research, USHBC/NABC, na temat walorów zdrowotnych borówki. Ponieważ duża część polskiej borówki jest eksportowana, ta wiedza może bardzo się przydać. Dobrze jest wiedzieć, jakie borówki lubią nasi klienci i co w nich najbardziej cenią – mówi dr Dariusz Paszko, Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie.
– Szczyt łączy kilka perspektyw, ważnych w jagodowym biznesie. Technologię, która warunkuje rozwój. Ekonomikę, na którą wszyscy dziś zwracamy szczególną uwagę. Ale także marketing, który pozwala borówce pozyskiwać nowych konsumentów, zarówno w Polsce, jak i globalnie. To także miejsce prezentacji badań, które pozwalają nam widzieć trendy i lepiej rozumieć kategorie super żywności, precision nutrition, super fruits, coraz częściej słyszane pojęcia żywności funkcjonalnej, w tym przeciwzapalnej (anti-inflammatory) – mówi Krzysztof Żabowka z Daifressh.

Jak będzie się zmieniać konsumpcja?

W drugim dniu omawiane będą zagadnienia „Konsumpcji borówki na świecie – dziś i jutro” oraz „preferencje konsumentów na różnych kontynentach”. Jak już wcześniej wspomniano, wzrost produkcji borówek w świecie jest silnie powiązany ze wzrostem ich konsumpcji. Według ekspertów, cały czas popyt oraz spożycie borówek świeżych (i przetworzonych) w ujęciu globalnym jest wyższe (o kilkanaście procent) niż łączna produkcja, wynosząca już blisko 1,8 mln ton (2021). Czy ta ocena będzie podtrzymana i skąd optymizm – dowiemy się w Lubinie.
– Na pewno opakowania będą musiały być bardziej przyjazne dla środowiska, zdatne do recyklingu i mieć mniejszy wpływ na środowisko. W przyszłości nasze łańcuchy dostaw będą musiały być maksymalnie zrównoważone. Jest to wartość, którą już dziś warto komunikować klientom – potwierdza Augusto Renella z włoskiej firmy Naturitalia.
„Konsumenci doceniają jakość. Marka ma tu zasadnicze znaczenie. Konsumenci szukają znaku, który powie im, że to dobry produkt. Trzeba jednak być bardzo konsekwentnym, a wtedy marka – w naszym przypadku Yellow Label (żółta etykieta) – staje się pewnego rodzaju ikoną, której ludzie poszukują” – to opinia Marieke Appel, Kierowniczki ds. marketingu i komunikacji Driscoll’s na Europę, Bliski Wschód i Afrykę (EMEA).
– W branży owoców i warzyw branding to relatywnie trudna sprawa, ponieważ łańcuch dostaw jest rozdrobniony i składa się z wielu różnych części. Ale marka pomaga pozycjonować produkt i opowiedzieć jego historię klientowi końcowemu. Trzeba mieć swoją opowieść, aby finalnie dotrzeć do dużej grupy klientów – wyjaśnia Jan Doldersum, Manager Chain & Retail Rijk Zwaan, właściciel cenionej w branży owocowo-warzywnych przekąsek marki SN!BS.
Szczyt IBO już w lipcu w Polsce. Powiedzieć, że „nieobecni, nie mają głosu” to nic nie powiedzieć. To wydarzenie, w którym warto byśmy wzięli udział, usłyszeli i zrozumieli więcej niż nasi „goście”. Minimum zrozumieli, to jak wygląda rozwój jagodówki na świecie i jak postrzegana jest produkcja w Polsce i w Ukrainie.
Organizatorem Szczytu ze strony polskiej jest Fundacja Promocji Polskiej Borówki. Partnerami wydarzenia są Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw oraz Stowarzyszenie Polskich Plantatorów Borówki.
Kontakt dotyczący programu: Dominika Kozarzewska – d.kozarzewska@polskiejagody.pl
Źródło: materiały prasowe

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here