Markety i grupy: różne ceny zakupu i sprzedaży, jedna cena na półce

jabłka market

W największej sieci marketów w Polsce klient widzi wyłącznie dwie ceny detaliczne jabłek krajowych. Handel nimi jest znacznie bardziej skomplikowany.

Analizując cenniki zakupu grup producenckich zobaczymy inną cenę praktycznie przy każdej odmianie. Czasem w jednej cenie jest kupowany Ligol, Szampion i Jonagored lub Idared i Gloster. Niemniej cennik jest bardzo zróżnicowany. Przykładowo jedna z największych grup w zagłębiu grójeckim kupuje 18 odmian jabłek w 13 różnych cenach.

Podobnie jest w przypadku cen sprzedaży podmiotów handlowych, które równocześnie są cenami zakupu dużych sieci handlowych. Poniżej widzimy takie zestawienie przygotowane przez Ministerstwo Rolnictwa. Jak widzimy w tym wypadku również zachodzą widoczne rozbieżności. Chociaż mogą się wydawać stosunkowo małe (0,46 zł/kg) to gdy handlu się setkami ton nabierają dużego znaczenie.

Sadownicy często zarzucają grupą producenckim, że te maksymalizują zyski ich kosztem. Kupując w różnych cenach, a sprzedając w jednej. Nie zawsze jednak jest to prawdą. Ceny sprzedaży również w ich wypadku są zróżnicowane.

Źródło: ZINTEGROWANY SYSTEM ROLNICZEJ INFORMACJI RYNKOWEJ / MRiRW

Równocześnie na pólkach sklepowych w marketach nie dostrzeżemy takiej rozbieżności w cenach. W przypadku jabłek krajowych mieszczą się one najczęściej w dwóch, trzech czy czterech stawkach detalicznych. O dokładny cel takiej polityki handlowej należy dopytać największe sieci handlowe. Niżej zestawienie cen detalicznych w jednej z nich:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here