Zostaje tylko krytyka?

markety

Czy nagradzanie sklepów za najlepszy dział owocowo-warzywny może poprawić ogólną prezencję płodów rolnych? Czy dążenie do bycia najlepszym przełoży się pozytywnie na wzrost konsumpcji między innymi jabłek? Na Zachodzie taki mechanizm sprawdza się bardzo dobrze. 

Jak sprawić, żeby działy z owcami i warzywami w marketach były schludniejsze, bardziej zadbane i żeby trafiały na nie produkty najwyższej jakości? Na Zachodzie jednym ze sposobów jest forma nagrody czy swego rodzaju konkursu/plebiscytu. Zarówno na poziomie regionalnym jak i krajowym. Weźmy najprostszy przykład „Najlepszy dział owocowo-warzywny 2021”.

Jak mogło by to działać? Branżowe związki zawodowe pod patronatem mediów i instytucji państwowych mogłyby wybierać najlepsze działy owocowo-warzywne w kraju. Korzyści są obustronne. Nagrodzony otrzymuje wyróżnienie, jednak prawdziwa wartość to marketing i swego rodzaju reklama, jaką dzięki temu otrzymuje. Dbałość o działy ze świeżą żywnością z kolei poprawia wizerunek krajowych produktów, a w rezultacie zwiększa konsumpcję. Jak wiemy z badań, na przykładzie jabłek konsumenci w Polsce w pierwszej kolejności kierują się jakością owoców, a nie ceną.

W branży sadowniczej nierzadko spotykamy się z krytyką kierowaną w kierunku marketów. Zdarza się, że owoce i warzywa są niechlujnie „rzucone” do sprzedaży. Krytyka jest zasłużona, ale jak widać, na przestrzeni lat nie przynosi to znaczących zmian.

Po raz kolejny jesteśmy bogatsi o doświadczenia krajów zachodnich. Na przykład w Niemczech tego typy wyróżnienia są przyznawane od wielu lat. W ostatnim plebiscycie organizowanym przez media i Ministerstwo Rolnictwa wygrał dział świeżych produktów sieci REWE w Hamburgu. W konkursie wyróżniono również najlepszy dział w każdym z niemieckich landów.

Oczywiście mamy świadomość, że aby wdrożyć takie rozwiązania potrzeba silnych organizacji i wielu nakładów pracy. Bo przecież sieci muszą poczuć, że powinny brać udział w plebiscycie. A tutaj siłą napędową może być tylko chęć poprawy wizerunku. No właśnie, ale czy ten wizerunek chcą naprawiać?

źródło: italiafruit.net

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here