Z 23% VAT-em benzyna kosztowałaby dziś ponad 10 zł/litr

paliwo rolnicze

Ceny paliw dotyczą nas wszystkich, trudno się więc dziwić, że jest to jeden z głównych tematów rozmów. Gdybyśmy dziś wrócili do podatku VAT na poziomie 23% (a wrócimy za miesiąc), benzyna 98-oktanowa kosztowałaby ponad 10 złotych z litr.

Po wybuchu wojny na Ukrainie przez wiele tygodni skupiliśmy naszą uwagę na hurtowych cenach oleju napędowego. Cena ON wpływa bowiem w znaczącym stopniu zarówno na koszty produkcji, jak i na koszty transportu owoców i warzyw. W porównaniu z ubiegłym sezonem wzrost kosztów paliwa jest znaczący.

W ostatnich dniach znacząco wzrosły hurtowe ceny benzyny. Z czwartku na piątek cena wzrosła aż o 30 groszy na litrze. Dziś litr benzyny bezołowiowej 95 kosztuje na Orlenie 7,21 zł. Z kolei litr benzyny bezołowiowej 98 kosztuje aż 7,95 zł. Podane stawki nie wpływają w istotny sposób na koszty produkcji, ale dotyczą ogromnej części społeczeństwa, w tym rolników,.

Powyższe ceny nie zawierają podatku VAT. Jak wiemy 8% VAT będzie obowiązywał do ostatniego dnia lipca. Niestety nie unikniemy skoku cen paliw na stacjach wraz z pierwszym dniem sierpnia. Zakładając dzisiejsze ceny, 23% VAT oraz marże hurtowni i stacji na poziomie 30 groszy otrzymujemy ceny na poziomie 9,46 zł/litr (Pb 95) oraz 10,37 zł/litr (Pb 98). 

Po cenowych rekordach z początku marca, detaliczna cena litra oleju napędowego nadal jest bardzo wysoka. Niemniej sytuacja ustabilizowała się. W wielu publikacjach zwracamy uwagę, że to nie ceny ropy naftowej są głównym powodem drożyzny, lecz marże krajowych rafinerii. Dowodem są kwartalne wyniki Orlenu i Lotosu. W pierwszym kwartale tego roku Orlen wypracował zysk o 52% wyższy, a Lotos o 244% wyższy niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here