Rządy zakazują, a konsumenci kupują więcej zapakowanych owoców i warzyw

plastikowe opakowania na owoce

Rynek jedno, a rządy drugie. Tak można w skrócie określić to, co obserwujemy na zachodnioeuropejskim rynku zapakowanych owoców i warzyw. 

Kolejne kraje zakazują opakowań z tworzyw sztucznych

Trendy rynkowe kolidują z prawem w wybranych europejskich krajach. We Włoszech widzimy wyraźny wzrost sprzedaży zapakowanych warzyw i owoców. Tymczasem w krajach UE procedowane lub już uchwalane są przepisy zakazujące stosowania plastiku w sprzedaży świeżych produktów.

O takim kierunku zdecydowały rządy we Francji i w Hiszpanii. Tam przepisy mają co prawda wyjątki, niemniej kierunek kolejnych zmian jest wyraźnie zapowiadany. Z kolei Słowacja ogranicza zużycie tworzyw sztucznych w przypadku świeżych produktów.

Mamy tu więc poważny zgrzyt między obserwowanymi trendami konsumenckimi, a prawodawstwem niektórych krajów. Przedsiębiorca powinien dostosować się do potrzeb klienta i iść zgodnie z oczekiwaniami klientów. Z drugiej strony ograniczenie odpadów i sprzeczność sprzedaży zdrowych produktów w sztucznych opakowaniach to poważne argumenty, które warto uwzględnić.

Konsumenci kupują więcej zapakowanych owoców i warzyw

Na włoskim rynku od 8 lat stale rośnie udział zapakowanych owoców i warzyw w sprzedaży detalicznej. Wpływ na to miały koronawirus oraz wybuch wojny na Ukrainie. Eksperci tłumaczą zjawisko tym, że konsumenci odbierają zapakowane owoce jako bardziej bezpieczne w niepewnych czasach. 

W 2023 roku udział zapakowanych owoców w sprzedaży detalicznej wyniósł we Włoszech niemal 38%, a ich wartość była większa o 45%. Znamy tę zależność również z polskich sklepów, gdzie ofoliowane, czy zapakowane w plastikowe punetki owoce są nieco droższe niż te same sprzedawane luzem. Ciekawostką jest fakt, że udział zapakowanych warzyw jest większy i w minionym roku przekroczył połowę wartości sprzedaży.

źródło i grafika: www.italiafruit.it 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here